الخلاصة:
يسعى هذا البحث إلى تسليط الضوء على المستوى النّحوي في كتاب اللّغة العربية الموجّه للسّنة الأولى من التّعليم المتوسّط، حيث يقوم على دراسة المصطلحات النّحوية الواردة فيه وما تعلّق بمنهجيّة عرضها، وذلك لأهميّة هذا الموضوع؛ فهو يُعالج مفاتيح المعرفة النّحوية، إضافة إلى مواكبة الواقع التّعليميّ الجزائريّ في ظلّ ما أصبح يُعرف بمناهج الجيل الثّاني، كما أنّ هذه الدّراسة تقييم للكتاب الجديد ولو كان ذلك في جانب من جوانب محتواه اللّغوي، ويُمثّل موضوعها أيضًا نافذة علميّة للمعلّم يُمكن من خلاله الاطّلاع على المستوى النّحوي في الكتاب، وتشكيل نظرة موضوعيّة تساعده في عمله التّعليمي. This research seeks to highlight the grammar level in the Arabic language book, which is directed to the first year of the middle, based on studying the grammar terms in it and methodology for its presentation, because of the importance of this subject; it addresses the keys of grammar knowledge. In addition to keeping abreast of Algerian educational realities under what has become known as the curricula of the second generation, this study is an evaluation of the new book, even if it is in some aspects of its language content, and its subject is also a scientific window for the teacher through which the grammar can be found in the book. And form an objective look that helps him in his educational work.