الخلاصة:
الملخص إن الرؤية الحديثة لسيرورة عملية التدريس ألغت حدود ما كان من قبل، أي أن التدريس لم يعد يقتصر بالبث على نقل المعلومات، بل إنه نشاط مخطط يهدف إلى تحقيق نتائج تعليمية واضحة ومرغوبة لدى المتعلمين، وبالتالي أصبح لقطبي العملية التعليمية- التعلمية "المدرس والمتعلم" أدوار جديدة وفق هذه الرؤية الحديثة، فالمدرس لن يقتصر دوره فقط في إلقاء المعلومات، والمتعلم لن ينحصر دوره في حفظ تلك المعلومات وإعادتها. تأسيسا على ما سبق تأتي ورقتنا هذه في إطار الاهتمام المتزايد الذي أصبحت تحظى به علوم التربية عموما، واستراتيجيات التعلم خصوصا من لدن الدارسين والباحثين في هذا المجال، محاولين بذلك الوقوف عند أهم الإستراتيجيات التي يعتمدها المتعلمون في درس اللغة العربية بالسلك الثانوي الإعدادي. الكلمات المفتاحية: الإستراتيجية؛ المدرس؛ المتعلم؛ استراتيجيات التعلم. Abstract The modern vision of the process of teaching eliminated the limits of what was before, meaning that teaching is no longer limited to broadcasting to transmit information, but rather it is a planned activity aimed at achieving clear and desirable educational outcomes for learners. Thus, the two poles of the teaching-learning process, “teacher and learner,” have New roles in accordance with this modern vision, the teacher will not be limited to his role only in giving information, and the learner will not be limited to preserving and returning that information. Based on the foregoing, this paper comes within the framework of the increasing interest that education sciences have acquired in general, and the learning strategies, especially of students and researchers in this field, trying to stand up to the most important strategies adopted by learners in studying the Arabic language in the secondary school. Key words: teacher, learning, strategy, learning strategies.