Abstract:
نسعى من خلال هذه الدراسة إلى الكشف عن الصعوبات التي تواجه طلاب كلية اللغة العربية بمراكش (تخصص اللغة العربية واللغات الحية، فوج: 2019-2020)، أثناء عملية ترجمة المتلازمات اللفظية من اللغة العربية إلى اللغة الإنجليزية وبالعكس، وكيف يمكن للسانيات الحاسوبية أن تسهم في تجويد هذه العملية، عبر تطوير معاجم حاسوبية متخصصة تُعنَى بالترجمة الآلية لهذا الضرب من التراكيب في اللغة العربية. اعتمدنا في بادئ الأمر على اختبار موجه إلى عينة من طلبة الفصل الخامس بالكلية للموسم الجامعي 2019 / 2020. يتألف الاختبار من سبعة أسئلة، وبناء على تحليل الأجوبة المحصّل عليها، خلصنا إلى نتائج اتخذناها سبيلا لبعض التوصيات والمقترحات التي من شأنها حلُّ المشاكل والصعوبات التي تم الكشف عنها، ومن ثمة، النهوض بالعملية التعليمية في كلياتنا العربية.
The present study aims to identify difficulties and problems that students of Arabic
university in Marrakech (specialization: Arabic and living languages 2019/2020) have during
translation of lexical collocations, and to clarify the roles could play computational linguistics
during the process oftranslation.
We have testing the collocational competence of 25 students and their performances on
translation of lexical collocations, by using a multiple-choice cloze test, with seven questions.
The results obtained from analyzing the answers collected show that there is a significant
relationship between collocational competence and performance of translation, and
highlighted the importance of computational linguistics to improve learners’ collocational
knowledge, and to enhance their proficiency level of translation.