الخلاصة:
يتطلب تعليم اللغة العربية للكبار/محو الأمية مراعاة خبراتهم السابقة وخصائصهم النفسية والمعرفية والاجتماعية... في حين يتطلب تعليمها لأغراض خاصة الأخذ بعين الاعتبار الكفاءات التعلّمية التي ترغب كل فئة من المتعلمين في اكتسابها، وذلك لتسطير برامج تعليمية مناسبة لهم ومتماشية ورغباتهم، ولأن دراستنا تتمحور حول "فئة المتعلمين الكبار الذين يرغبون في تعلّم اللغة العربية لغرض ديني" ارتأينا أن يتمّ التأسيس لمدخل تكاملي وتوفيقي بين تعليم اللغة العربية للكبار وتعليمها لغرض ديني في الجزائر، وأن يعتمد في بناء برنامجهم اللغوي التعليمي على النصوص القرآنية الكريمة والأحاديث النبوية الشريفة، فما هو النموذج المعتمد حاليا في الجزائر؟ وماهي المقترحات الإجرائية المرتبطة بإعداد محتوى تعليمي موجه لهذه الفئة من المتعلمين؟ Teaching Arabic to illiterate adults requires taking into account their previous experiences and their psychological, cognitive and social characteristics ... while teaching it for special purposes requires taking into account the educational competencies that each class of learners wishes to acquire, in order to summarize them. Educational programs suitable for them and in line with their desires, and because our study revolves around "a group of educated adults who wish to learn Arabic for a religious purpose", we decided that there should be an integrative approach between teaching Arabic to adults and teaching it for a religious purpose in Algeria through the preparation of a program A linguistic tutorial based on the texts of the Qur’an and the hadith of the prophet, so what is the model currently adopted? What are the procedural proposals related to preparing educational content for this group of learners?