الخلاصة:
يمثّل الفن القصصي أبرز روافد الثّقافة المعرفية والمختلفة لدى المتّعلم، إذ تقوم القصة على سرد وقائع وأحداث في قالب حكائي فنّي قائم على خصائص ومميزات، والّتي بواسطتها يقوم المتّعلم على معرفة واكتشاف ما يحيط به من أمور كونية اجتماعية وتاريخية، وكذا اكتساب هذا المتعلم لطريقة قراءة هذا الفن الممتع وتذوّقه. وتأتي هذه الدّراسة لبحث تعليمية هذا الفن –فن القصة القصيرة- مركّزين على هذا النّوع في الأدب الجزائري، والّذي يحضر بقوة في نصوص كتاب التّعليم الثانوي، كوننا اخترنا مرحلة السنة الأولى من هذا المستوى كأنموذج قرائي، لبيان ومعرفة ما يشتمل عليه من خصائص فنية، وكذا التّعرف على موضوعاته، وأبرز روّاده الّذين وجب على المتعلّم أن يقرأ لهم ويتعرّف عليهم. The art of the story is the most prominent tributary of the learner's different knowledge culture, as the story is based on the narrative of facts and events in an artistic narrative template based on characteristics and features, by which the learner is based on knowing and discovering the surrounding social and historical cosmic matters, as well as acquiring this learner's way of reading and tasting this fun art. This study comes to research the teaching of this art - the art of short story - focusing on this genre in Algerian literature, which is strongly present in the texts of the book of secondary education, as we chose the first year stage of this level as a reading model, to show and know its artistic characteristics, as well as to identify its topics, and the most prominent pioneers whom the learner had to read to and recognize.