الخلاصة:
هدفت هذه الدّراسة إلى تشخيص واقع إحدى أهمّ أدوات التّقويم الجامعي بالجزائر الامتحانات التّحريريّة، من خلال الإجابة عن إشكاليّة : ما النّصوص الأكثر شيوعا بأسئلة الامتحانات النّحويّة التي يعدّها الأساتذة في أقسام اللّغة و الأدب العربي لطلبة السّنتيْن الأولى و الثّانية من مرحلة اللّيسانس؟ و لبلوغ أهداف الدّراسة تمّ تحليل اثني عشر امتحانا، و قد توصّلت النّتائج إلى أنّ نصّيْن كانا هما المهيْمنان؛ إذ احتلت آيات القرآن الكريم الصّدارة، تلتها أبيات الشّعر، بينما حصلت نصوص أخرى على نسب متفاوتة بين التوسّط و الضّعف. This study aimed at diagnosing reality of one of the most important tools of university evaluation in Algeria, written exams, by answering a problem: What are the most common texts of grammatical exam questions prepared by teachers in the departments of language and Arabic literature for studentsof the first and second years of the BA stage? In order to achieve the objectives of the study, sixteen examinations were analyzed, and the results concluded that two texts were the dominant ones; The verses of the Noble Qur’an came to the fore, followed by verses of poetry, while other texts obtained varying ratios between being moderate and weak.