الخلاصة:
هدفت الدّراسة للتَّعرّف على نموذج بيركينز وبلايث، وكيفيّة اِستغلاله في إكساب المهارات النّحوية للمتمدرسين في كل الأطوار الدّراسيّة دون اِستثناء، وكذا في تنمية مهارة التَّفكير ما وراء المعرفي، وهذا من خلال إبراز خطوات عمله ومدى تناسقها مع العمليات الذّهنيّة التّي يستدعيها التَّفكير والتّطبيق النّحوييْن. وأسفرت نتائج الدّراسة عن إيجابيّة النموذج المقترح في تفعيل دور كلّ من المدرّس والمتعلّم أثناء عمليّتي التَّعليم والتّعلم، وذلك بدفع المدرّس نحو التّخطيط الجاد والهادف، والمتعلّم لطرح المفاهيم الجديدة، والبحث عن الأفكار البنّاءة، مع فسح فرصة إبداء الرّأي للجميع.
The study aimed to identify the model of Perkins and Blyth, and how to use it to impart
grammatical skills to teachers at all stages of study without exception, as well as to develop
the competence of metacognitive thinking, highlighting the stages of its work. and the
extent of their coherence with the mental processes that thinking requires. The results of
the study led to the positivity of the proposed model by activating the role of both the
teacher and the learner during the teaching and learning processes, pushing the teacher
towards serious and focused planning, and the learner to present new concepts and search
for constructive ideas, while giving everyone the opportunity to express their opinion