Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

نموذج بيركينز وبلايث وفاعليّته في تكوين المهارات النّحويّة والتَّفكير ما وراء المعرفيّ

Show simple item record

dc.contributor.author عطابي, سلاف
dc.contributor.author دادون, مسعود
dc.date.accessioned 2022-12-05T11:35:27Z
dc.date.available 2022-12-05T11:35:27Z
dc.date.issued 2021-06-19
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn e-issn: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3852
dc.description.abstract هدفت الدّراسة للتَّعرّف على نموذج بيركينز وبلايث، وكيفيّة اِستغلاله في إكساب المهارات النّحوية للمتمدرسين في كل الأطوار الدّراسيّة دون اِستثناء، وكذا في تنمية مهارة التَّفكير ما وراء المعرفي، وهذا من خلال إبراز خطوات عمله ومدى تناسقها مع العمليات الذّهنيّة التّي يستدعيها التَّفكير والتّطبيق النّحوييْن. وأسفرت نتائج الدّراسة عن إيجابيّة النموذج المقترح في تفعيل دور كلّ من المدرّس والمتعلّم أثناء عمليّتي التَّعليم والتّعلم، وذلك بدفع المدرّس نحو التّخطيط الجاد والهادف، والمتعلّم لطرح المفاهيم الجديدة، والبحث عن الأفكار البنّاءة، مع فسح فرصة إبداء الرّأي للجميع. The study aimed to identify the model of Perkins and Blyth, and how to use it to impart grammatical skills to teachers at all stages of study without exception, as well as to develop the competence of metacognitive thinking, highlighting the stages of its work. and the extent of their coherence with the mental processes that thinking requires. The results of the study led to the positivity of the proposed model by activating the role of both the teacher and the learner during the teaching and learning processes, pushing the teacher towards serious and focused planning, and the learner to present new concepts and search for constructive ideas, while giving everyone the opportunity to express their opinion ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد 5, العدد 1
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject نموذج بيركينز وبلايث ar_AR
dc.subject المهارات النحوية ar_AR
dc.subject التّفكير ar_AR
dc.subject ما وراء المعرفة ar_AR
dc.title نموذج بيركينز وبلايث وفاعليّته في تكوين المهارات النّحويّة والتَّفكير ما وراء المعرفيّ ar_AR
dc.title.alternative Perkins and Blythe model and its effectiveness in strengthening grammatical skills and meta-cognitive thinking ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account