Résumé:
تحمل هذه الورقة البحثيّة بين طيّاتها بعض المحطّات المهمّة عن واقع التّخطيط اللّغوي للعربيّة في المؤسّسات التّربويّة وأثره في مخرجات التّعليم، وقد خصّصنا الدّراسة للمرحلة الابتدائيّة إيمانا منّا بدورها البالغ في تحقيق البناء اللّغوي السّليم للمتعلّم؛ الذي تمتدّ أثاره إلى باقي المراحل التعليميّة وبعدها. كما عالجنا الموضوع مرتكزين على جانبين رأيناهما على قدر كبير من الأهميّة في استخلاص النّتائج هما: لغات المنشأ التي يعيش المتعلّم في كنفها قبل دخوله المدرسة، والمناهج التّربويّة التي تسيّر خطوات تعليم العربيّة وتعلّمها وتوجّهها داخل المدرسة. This research paper carries among its folds some important milestones on the reality of the linguistic planning of Arabic in educational institutions and its impact on educational outcomes, we have devoted the study to the primary stage, out of our belief in its extreme role in achieving the proper linguistic structure of the learner. The effects of which extend to the rest of the educational stages and beyond. We also dealt with the topic based on two aspects that we saw of great importance in drawing the conclusions: the languages of origin in which the learner lives before entering school, and the educational curricula that guide the steps of teaching and learning Arabic and directing it within the school.