الخلاصة:
تُعدُّ المعاجم الإلكترونيّة بصورة عامّة من أهمّ المصادر المهمّة خاصّة في زماننا حيثُ أصبحت تكنولوجيا المعلومات تكتسح كلّ المجالات، فنالت الصّناعة المعجميّة نصيبها، وتتنوع المعاجم الحاسوبيّة مثلها مثل المعاجم الورقيّة، وتهدف هذه الدّراسة إلى التّعريف بنوع منها هو: المعاجم الإلكترونيّة المدرسيّة المنشودة، والإشارة إلى أهمّ الخصائص والمميزات الّتي يجب أن تتوفر فيها، وفي المقابل دورها في تعليميّة اللُّغة العربيّة لأبنائها. وقد أسفرت هذه الدّراسة الوصفيّة المبنيّة على التّحليل على ضرورة الاستعانة بالمعاجم التّعليميّة كوسيلة أساسيّة لتدريس اللّغة العربيّة بصورة عامّة، وضرورة صناعة معاجم مدرسيّة إلكترونيّة؛ لما لها من أهميّة في إنجاح العمليّة التّعليميّة التّعلميّة، ولذلك كانت إشارتنا إلى آليات صناعتها مع التّركيز على المادّة المعجميّة الّتي يجب أن تتوفر عليها لتخدم الجانب التّربوي على أكمل وجه.
Electronic dictionaries in general are considered one of the most important sources,
especially in our time, as information technology has become sweeping in all fields, and
the lexicography industry has gained its share, and electronic dictionaries vary like paper
dictionaries, and this study aims to introduce type of them: The characteristics and feature
that it must have, and in return its role in the teaching of the Arabic language to its
children.
This descriptive study, based on the analysis, resulted in the necessity of using
educational dictionaries as a basic method for teaching the Arabic language in general, and the necessity of creating electronic school dictionaries. Because of its importance in the success of the educational process of learning, and therefore our reference to the
mechanisms of its manufacture with a focus on the lexical material that must be available
to serve the educational side to the fullest.