الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على فاعلية برنامج إرشادي انتقائي مقترح لتنمية الهوية لدى عينة من تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الوادي.
أجريت هذه الدراسة باتباع المنهج التجريبي على عينة مكونة من 28 تلميذا موزعين بالتساوي وبطريقة عشوائية بين مجموعتين متكافئتين: تجريبية (14تلميذا) وضابطة (14 تلميذا) من تلاميذ السنة الثانية ثانوي بثانوية "بوصبيع صالح عبد المجيد" بمدينة الوادي للسنة الدراسية2020/2021، ولهذا الغرض تم تصميم البرنامج الإرشادي المكون من 12 جلسة إرشادية وتطبيقه على المجموعة التجريبية بمعدل جلستين أسبوعيا، كما تم بناء مقياس الهوية المجموعتين التجريبية والضابطة بقياسين قبلي وبعدي.
وباستخدام اختبار (ت) لدلالة الفروق توصلت الدراسة إلى عدة نتائج تؤكد جميعها فاعلية البرنامج الارشادي الانتقائي المقترح في تنمية الهوية لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي بمدينة الوادي.
This study aimed to identify the effectiveness of a proposed selective counseling program for identity development among a sample of second-year secondary school students in El-Oued city.
This study was conducted by following the experimental curriculum on a sample of 28 students distributed equally and randomly between two equal groups: experimental (14 students) and control (14 students) from the second year of secondary school students in "Bousbia Salah Abd El-Majid" secondary school in El-Oued for the school year 2020/2021, for this purpose was designed The counseling program and the identity scale was also built, it was applied to the experimental and control groups with two measurements before and after.By using the (T) test, the study reached several results; all of them confirm the effectiveness of the proposed selective counseling program in developing identity among secondary-year students in El-Oued city.