Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

فاعلية توظيف إستراتيجية التخيل الموجه في بناء القدرات المعرفية للمتعلّم

Show simple item record

dc.contributor.author بوحمارة, الويزة
dc.contributor.author مزهود, سليم
dc.date.accessioned 2022-12-07T09:16:47Z
dc.date.available 2022-12-07T09:16:47Z
dc.date.issued 2021-12-13
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn e-issn: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/3885
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى تسليط الضوء على إحدى إستراتيجيات التعليم الحديثة، وتتمثّل في إستراتيجية التخيّل الموجه، إذ نسعى إلى بيان مدى فاعليتها ونجاعتها في بناء وإثراء القدرات المعرفية للمتعلّم، خاصّة إذا علمنا أنّ التعليم الحديث يروم إلى بناء القدرات العقلية للمتعلّم، فالمتعلّم هو الركيزة الأساس في العملية التعليمية التعلّمية، إذ يعمل على بناء تعلّماته انطلاقا من توجيهات المعلم وإرشاداته، وإعمال عقله هو غاية إستراتيجية التخيّل الموجه، توصلت هذه الورقة البحثية إلى نتائج عديدة أبرزها، أن إستراتيجية التخيّل تزيد في فعالية التعليم، وتسمح بتحويل الأفكار المجردة إلى أخرى حسّية، ما يسمح بتنمية روح الإبداع لدى المتعلّم. : This study aims to clarify one of the modem education strategies,such as the guided imagination strategey, we'll define the cognitive abilities of the learner, and explain the extent of their effectiveness. Especially if we know that modem education aims to build the mental capabilities of the learner, That's because the learner is the foundation of the teaching-learning process, as the goal of th strategy of directed imagination, is to develop the learner mind based on the teacher's directions and instructions. This article reached several results, the most important of which are: The strategy of imagination increases the effectiveness of education, and allow the transformation of abstract ideas into sensory, which allow the development of creativity in the learner. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد 5, العدد 2
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject إستراتيجيات التعليم ar_AR
dc.subject إستراتيجية التخيل ar_AR
dc.subject القدرات المعرفية ar_AR
dc.subject المتعلم ar_AR
dc.title فاعلية توظيف إستراتيجية التخيل الموجه في بناء القدرات المعرفية للمتعلّم ar_AR
dc.title.alternative The effectiveness of employing the strategy of directed Imagination in building the cognitive abilities of the learner. ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account