الخلاصة:
لعلّ من الصّعب تحديدُ المقصودِ ب"المعجمِ الجيّد" لأنّ ذلك يقوم على مدى توظيفه الجيّد أو السّيّء، وهو ما يتَطَلّبُ معرفةً دقيقةً بالعملِ المعجميّ ذاته وتوطيد علاقةٍ متينةٍ معهُ. ومن ثمّ نقترح في هذه الدّراسة تأمّلاتٍ مصطلحيّةً ومنهجيّةً تتمحور حول إمكان جعل التّداوليّة المعجميّة وديدكتيك المعجم من التّخصّصات الأساس في تدريس اللّغات، لاسيّما اللّغات الأجنبيّة. إذا كان البحث في البعد التّداوليّ للمعجم مناسبةً لتوطيد العلاقة بين مستخدمه المحتمَلِ ومختلف العلامات المعجميّة، فإنّ ديدكتيكيّة المعجم، في المقابل، تعتبر سنداً لا غنى عنه عند أجرأة مختلف الاستراتيجيّات التّعليميّة الّتي لا تكون ناجعةً إلّا باستثمار المصنّفات المعجميّة؛ ومن ثمّ يمكن القولُ، مبدئيّا، إنّ المبحثان كِلَاهُمَا يؤثّران في صناعة معجمٍ جيّدٍ، بيد أنّ توظيفَهُ قد يكون سيّئاً (أو في صناعة معجمٍ سيّءٍ لكن المستعمل ينجح في حسنِ توظيفه). وطالما أنّ الوجهين الرئيسين لهذه السّيرورة هما المعجم ومستعمله، وجبَ الاهتمام كثيراً بالدّور الّذي يلعبه صانعُ المعجم والمدرّس؛ لذلك يستهدف هذا العمل بسط توصياتٍ عامّةٍ من شأنها إفادة صانعي المعجمات والباحثين في الدّيدكتيك والمدرّسينَ على السّواء. It is difficult to define what «a good dictionary» is because one would also have to take into account the good / bad use on the part of a user. Anyway, the answer requires that there is a very good knowledge of the dictionary work and a very good relationship between the dictionary and us. In our article, we offer a reflection on terminology and methodology on the possibility of making dictionary pragmatics and didactics two essential disciplines within the teaching of a foreign language (in our case of FFL). If the pragmatics of the dictionary were the occasion for a relationship that will be created between the potential user and the (lexicographical) signs, the didactics of the dictionary, on the other hand, would be an essential support for the implementation of strategies of use and consultation of the lexicographical work. Both disciplines will be possible in the probability of having a good dictionary and bad use or a bad dictionary and good use. If the two main figures are the dictionary and its user, we must also take into account the role-played by the lexicographer and the teacher. Our work becomes an opportunity to also offer some general recommendations that could be useful to lexicographers, didacticians and teachers.