الخلاصة:
من أجل الوصول إلى دلالات الكلمات، وجب دراسة لبناتها الأولى والمتمثّلة في الصّوامت؛ بوصفها وحدات أساسيّة في إنتاج الكلمة أولاً، والعمل الأدبيّ الشّعريّ ثانياً. إنّ الصّوامت العربيّة وما تحمله من ملامح خاصّة، تتجلّى في: جهرها، وهمسها، واحتكاكها، وانفجارها، وصفيرها، فإنّها تعكس لنا الذّات المبدعة للشّاعر وما يختلجها من تقلبات نفسيّة، كما أنّ الصّوامت تفصح لنا عن الشّحنات الدلاليّة الكامنة في النّصّ الشّعريّ. فالشّعر حقل خصب يتخيّر فيه الشّاعر الأصوات اللّغويّة ودلالاتها، لأنّه أداة اتصال وإفهام وإمتاع بين المبدع والمتلقي، فكان لزاما على الشّاعر أن يضخّ دلالات ومعان مختلفة لقصائده، فضلاً عن الجانب الإيقاعي؛ وما يحمله من جرس عذب، فهذا التضافر بين الصّوت والدّلالة يُولِّد لنا نصّا شعريّا حافلا بشتّى القيم الفنيّة الجماليّة. In order to reach the words semantics, it is necessary to study their etymology represented in consonants which is considered, first, as basic units in words producing, then in poetic literary writings in a second step. The Arabic consonants with what they bear as special features like: voicedness, voicelessness, friction, explosion and sibilation, they reflect the poet’s creative spirit and his psychological changes. Consonants also reveal the latent semantics charges in a poetic text. Poetry domain is a fertile field in which poet chooses linguistic sounds and their semantics, because it’s a communicational, understanding and entertaining tool between creator and receptor. Hence, Poet have to add more semantics and different meanings to his poems as well as the rhythmic side and what it curries as ringing tone. This sound and semantics combination generates such a poetic text full of a various artistic aesthetics values