الخلاصة:
يحاول هذا المقال أن يتناول جانبا من جوانب أحمد فوزي الهيب (1946- 2021)، قلّما يلتفت إليه الدارسون، هو الجانب العروضي الذي استغرق خصوصا كتابه المتفرّد (إيقاع الشعر العربي) 2004. وذلك بالوقوف عند استراتيجيات الدرس العروضي عنده؛ منطلقاتٍ وأهدافا، ثمّ محاولة تقصّي أسس الدراسة العروضية كما بلورها، نظريا وتطبيقيا، في كتابه المذكور. This article attempts to studya particular aspect of Ahmed Fawzi al-Heeb (1946 - 2021), which scholars rarely pay attention to, ie the prosodicaspect, which was carried out especially in his unique book (The Rhythm of Arabic Poetry) 2004. And that toperceivethe strategies of his prosodic lesson; premises and objectives, and then attempting to investigate the foundations of the prosodic study as he formed it, theoretically and practically, in his aforementioned book.