الخلاصة:
عرفت منهجيات تعليم اللغات وتعلّمها تطوّرا ملحوظا عبر التاريخ، نتج عن عوامل مختلفة أهمّها على الإطلاق: تغيّر الاحتياجات، والأهداف، ونوعية جمهور المتعلّمين. ولهذا سنحاول من خلال التتبّع التاريخي لهذه المنهجيات الوقوف على مبادئ وأهداف كلّ منهجية على حدة، ومن ثمّة إبراز الأولوية المعطاة لمهارة لغوية على حساب أخرى، وبالأخص، إبراز تحوّل التركيز من القواعد النحوية بوصفها مكوّنا جوهريا للقدرات اللغوية، إلى الاهتمام بكيفية استخدام اللّغة من قبل المتعلّمين في سياقات تواصلية مختلفة. الكلمات المفتاحية: مناهج تعليم اللغات، القواعد النحوية، المهارات اللغوية، ممارسة اللغة، تعليم، تعلّم Methodologies of teaching learning languages knew a remarkable development during the history, caused by different factors as: needs change, objectives, and quality of learners. For that reason, we seek from the historical review of these methodologies to pick up the principles and objectives of each one of them. After that we try to reveal the priority gave to such linguistic skill, and especially revealing the change of focusing from grammatical rules as an essential content of linguistic abilities, to focusing on how the language is used by learners in different communicative contexts. Keywords: Teaching language methodologies; grammatical rules; linguistic skills, language practice; teaching; learning