Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

استشرافات نظرية اللسانيات النسبية في ميدان تعليم اللغة العربية

Show simple item record

dc.contributor.author مواس, ريناد
dc.contributor.author قادري, امين
dc.date.accessioned 2022-12-20T09:16:01Z
dc.date.available 2022-12-20T09:16:01Z
dc.date.issued 2022-06-11
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn e-issn: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4106
dc.description.abstract يحتاج بناء النظريات وقيامها إلى الإحاطة بثلاثة جوانب أساسية هي جانب الاسس المعرفية ، وجانب المفاهيم النظرية ، وجانب الإجراءات العملية، وترتبط هذه الجوانب بتحقيق كفايات ثلاث تندرج ضمن أهم المطامح التي تسعى النظريات اللسانية على اختلافها للوصول إليها، وهي الكفاية المعرفية، والكفاية النظرية، والكفاية الإجرائية.ومن النظريات التي سارت على هذا المسعى نظرية اللسانيات النسبية التي اهتمت بالكفايات الثلاث، وأولت عناية أوفر للكفاية الإجرائية، التي جعلتها معيارا القياس مدى سلامة النظرية ونجاحها، فكان تحقيق هذه الكفاية الإجرائية مطمحا لابد منه لاستثمار نظرية اللسانيات النسبيّة في ميادين شتى نذكر منها: ميدان تعليم اللغة العربية. وعليه نسعى من خلال هذه الدراسة إلى الكشف عن القيمة المعرفية لنظرية اللسانيات النسبية في ميدان تعليم اللغة العربية. The construction and elaboration of theories needs to be aware of the three fundamental aspects namely the aspect of the cognitive foundations, the aspect of theoretical concepts, and that of pratical procedures. These aspects are linked to one another through the achievement of three skills which are among the objects which the different linguistic theories have worked to concretize them, in particular cognitive competence, theorecal and procedural. Among the theories that have taken this approach is the theory of relative linguistics, who is interested in said skills giving particular attention to procedural skills, however it has become a measure of the validity and success of the theory, realization of this procedural skill has become a primary objective in order to invest the theory of relative linguistic in various domains in particular that of Arabic language didactics. Consequently, we seek through this study to reveal the value cognitive theory of relative linguistics in the field of Arabic language didactics. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد 6, العدد 2
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject اللسانيات ar_AR
dc.subject النسبية ar_AR
dc.subject الكفاءة ar_AR
dc.subject الاجرائية ar_AR
dc.subject الكفاءة المعرفية ar_AR
dc.title استشرافات نظرية اللسانيات النسبية في ميدان تعليم اللغة العربية ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account