Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الأنشطة الثقافية ودورها في تنمية الحس اللغوي للناطقين بغير العربية

Show simple item record

dc.contributor.author الغوالي, أيوب
dc.date.accessioned 2022-12-20T09:18:42Z
dc.date.available 2022-12-20T09:18:42Z
dc.date.issued 2022-06-11
dc.identifier.issn 2588-1566
dc.identifier.issn e-issn: 2773-2517
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4107
dc.description.abstract اقتصرت عملية تدريس اللغة العربية في وقت مضى على تلقين الطلاب المعارف وحشو أذهانهم بالمعلومات المختلفة، مهملة كل ما يُمارس من أنشطة ثقافية خارج الفصل الدراسي، معتبرة إياها مجرد وسيلة لهو وتسلية لتمضية أوقات الفراغ، أما حديثا وبتطور المفاهيم واستحداث الأساليب والتقنيات التعليمية والتربوية، غدت عملية التدريس شاملة تسعى إلى تنمية جميع الجوانب المعرفية والتواصلية والاجتماعية، ليصبح النشاط الثقافي بممارساته الصفية أو غير الصفية إحدى وسائلها الفاعلة لتحقيق أهدافها، وجزءا أساسيا من البرنامج المُدرَّس، لا يقل أهمية عن بقية عناصره الأخرى من أهداف ومحتوى ووسائل تعليمية وطرائق تدريس وأساليب تقويم. ومن ثم فإن مفهوم النشاط الثقافي، لم يعد كما كان سائدا في السابق، وإنما اتخذ منحى آخر أكثر إيجابية. نهدف من خلال هذه الورقة البحثية تسليط الضوء على الأنشطة الثقافية وكيفية إدراجها في البرامج التعليمية، وكذا الأهمية التي تكتسيها في مساعدة الطلاب على ممارستهم للغة العربية، الكلمات المفتاحية: النشاط، النشاط الثقافي، الحس اللغوي The process of teaching the Arabic language was limited in the past to the students' learning of knowledge and filling their minds with different information, neglecting all cultural activities outside the classroom, considering it merely a fun and entertaining way to spend leisure time, but recently, with the development of concepts and the development of educational and educational methods and techniques, it has become a process Comprehensive teaching seeks to develop all aspects of cognitive, communication and social, so that cultural activity with its classroom or non-classroom practices becomes one of its effective means for achieving its goals, and an essential part of the taught program, no less important than the rest of its other elements P, content, teaching aids, teaching methods and assessment methods. Hence, the concept of cultural activity is not the same as it used to be in the past. Rather, it has taken a more positive approach. We aim through this research paper to shed light on cultural activities and how to include them in educational programs, as well as the importance they attach to helping students in their practice of the Arabic language. Keywords: activity, cultural activity, linguistic sense ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مخبر اللسانيات التطبيقية وتعليم اللغات ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد 6, العدد 2
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject النشاط ar_AR
dc.subject النشاط الثقافي ar_AR
dc.subject الحس اللغوي ar_AR
dc.title الأنشطة الثقافية ودورها في تنمية الحس اللغوي للناطقين بغير العربية ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account