Résumé:
تتوخى هذه الدراسة استقراء هيكلة تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في كتاب اللغة العربية لمتعلمي السنة الخامسة من التعليم الابتدائي،وعلاقته بما حدّده المنهاج من كفاءة ختامية لهذا الميدان ،ومن أجل تحقيق ذلك كانت تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه الواردة في هذا الكتاب في مقاطعه الثمانية مجال اهتمامنا، وسنحاول من خلالها الإجابة عن التساؤل الأساسي الآتي: هل تمّ بناء تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في الكتاب المدرسي بما يتناسب ومنصوص الكفاءة الختامية،والتي تتأسس على كفاءتي الفهم والإنتاج؟ وبعد تحليلنا لمضمون مختلف الصفحات المخصصة لتعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه في الكتاب المدرسي توصلنا إلى عدّة نتائج من أهمّها أنّ بناء تعلمات ميدان فهم المنطوق وإنتاجه يبدأ بتحقيق كفاءة الفهم أولا ليصل بعدها إلى تحقيق كفاءة الإنتاج مع التقيّد بالنمط المقرّر في هذه السنة ترجمة لمنصوص الكفاءة الختامية لهذا الميدان من خلال الارتكاز على ثلاثة محاور أساسية شكّلت سيرورة بناء تعلماته.
This study seeks to examine the structure of learning the spoken comprehension and production in the textbook of the Arabic language for the fifth year learners of primary education, and its relationship to the final competence of this field determined by the curriculum. We try in this paper, trough examining the textbook eight sections that deal with the learning of spoken comprehension and production, to answer the following question: Does the learning of the spoken comprehension and production in the textbook go with the final competence, which is ? based on the comprehension and production competencie After analysing the various sections that deal with the learning of spoken comprehension and production in this textbook, we reached several results, the most important of which is that the first step towards building the learning starts with the achievement of the comprehension competence and the production competence by following this year programmed pattern which is based on three main axes that form the . process of building the learnings in this field .Keywords: comprehension- production- spoken comprehension and production- final competence- textbook.