الخلاصة:
يعالج هذا البحث الموسوم: "الخطاب الأدبي بين بلاغة التلقي وتلقي البلاغة"، إشكالية تلقي الخطاب من زاويتين اثنتين، أولاهما: تلقي الخطاب في مضمار البلاغة سواء العربية أو البلاغة الغربية الجديدة، وكذا المقاربة التداولية، وثانيهما: كيف يبرمج النص لذاته في ذاته بلاغة تلقيه من خلال برامج التلقي التي يقترحها شكلا ومضمونا، ومن ذلك أن النص السردي يبرمج تلقيه معتمدا على التخييل والدراما من ناحية، وعلى استثارة المسرود له وإقناعه من ناحية ثانية، بينما الخطابة تبرمج تلقيها مستندة إلى الحجاج الذي تتبناه للدفاع عن رأي، أو دحض فكرة بغية إقناع المخاطب، فيما النص الشعري يعتمد على الصورة الشعرية والإيقاعات الخاجية والداخلية .. وهكذا دوليك، مما يعني أن التلقي ينطوي على بعدين اثنين متوازيين، هما التلقي الذي يبرمجه الجنس الأدبي، والتلقي الذي يقترحه القارئ، المعبر عنه في نظرية التلقي بأفق التوقع (النص، القارئ)، وفي نظرية "أمبرتو إيكو" بالاستراتيجية النصية (استراتيجية النص، استراتيجية المتلقي).
This research deals with: Literary discourse between the rhetoric of receiving and
receiving rhetoric.The Problematic of receiving the speech from two angles, First:
Receiving a speech in the field of rhetoric, whether Arabic or the new Western
rhetoric, as well as the deliberative approach, And the second: How does the text
program itself in the eloquence it receives? Through the receiving programs that he
proposes in form and content, on the other hand, While rhetoric is programmed to
be received based on the pilgrims which you adopt to defend an opinion, or refute
an idea in order to persuade the addressee, While the poetic text depends on the
poetic image and the external and internal rhythms .. Which means that
receptiveness involves two parallel dimensions, They are the reception programmed
by the literary genre, And the reception that the reader proposes, Expressed in the
theory of reception with the horizon of expectation (text, reader), In Umberto Eco's
theory of textual strategy (text strategy, recipient strategy).