الخلاصة:
إنّ موضوع الملكة اللسانية قضية تتقاطع وتشترك فيها الاختصاصات والمعارف، كعلم التربية وعلم النفس وفلسفة العلوم،ويزخر التراث العربي والنظريات والأبحاث الغربية الحديثة بتساؤلات حول هذا الموضوع، ويعتبر ابن خلدون من المفكرين العرب الذين اهتموا بالملكة اللسانية اهتماما كبيرا في كتابه ̎المقدمة̎، لذا نجده قد أطنب في الكلام عن اللغات وملكاتها، وأسّسَ معرفيا، وبشكل دقيقلاكتساب اللغة وحصول الملكة اللسانية، ويشرح جودتها وأسباب قصورها، وعلاقتها بتعليم القرآن والشعر، وفني النظم والنثر، بل ويتكلم عن الظواهر المؤثرة فيها، كل هذا يجعل الهدف من اختيار هذا الموضوع هو الاطلاع على جهود العرب وبخاصة ابن خلدون في قضية الملكة اللسانية. ومن أهم النتائج المتوصل إليها أن هناك استمرار تاريخي، بين التنظير الذي قدمه ابن خلدون عن الملكة، وسابقيه من الفكر اللغوي العربي، فاللغة ملكة كغيرها من الملكات الصناعية، تكتسب بالدربة والتكرار، إلا أن ابن خلدون كان أكثر تدقيقا وتفصيلا.
The topic of linguistic competence and language acquisition is an issue that intersects and shares disciplines and knowledge,Arab heritage, theories, and modern Western research are abundant with questions and insights on this topic.Ibn Khaldoun is one of the Arab thinkers who cared for linguistic competence in hisbook “the introduction” . So we find him elaborate on languages and their competencies.He has established cognitively and precisely – as no other thinker has done before – to acquire language or linguistic competence..The aim of choosing this topic is to learn about the efforts of Arabs and, in particular, IbnKhaldounonthe Linguistic Competence issue.One of the most important findings is that there is a historical persistence between the theorem provided by Ibn Khaldoun about competence and his predecessors concerning Arabic linguistic thought. The language is a competence like other industrialized competencies, acquiredby training and repetition, but Ibn Khaldoun was more thorough and detailed.