الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى اختبار فعالية التعلّم التعاوني في تنمية الفهم القرائي في مادّة اللغة العربية. ولتحقيق ذلك تم استخدام المنهج شبه التجريبي، وتألفت عينة الدراسة من 35 تلميذاً وتلميذة من الصف الرابع، وتم بناء وتطبيق دليل للأستاذ وفقاً لأسلوب التعلم التعاوني، وكذا مقياس الفهم القرائي.
بينت النتائج ان المجموعة التجريبية أحسن في الفهم القرائي مقارنة بالمجموعة الضابطة. كما توجد فروق بين استخدام طرق التعلم التعاوني مقارنة بالطريقة التقليدية في تدريس اللغة العربية في المرحلة الابتدائية في الفهم القرائي للتلاميذ. كما تبين النتائج انه لا يوجد فرق بين البنات والبنين من التلاميذ في تنمية الفهم القرائي بالتعلّم التعاوني لمادّة اللغة العربية. خلصت الدراسة إلى ضرورة تبني أساليب التعلم التعاوني كأحد الأساليب الفعالة في تدريس اللغة العربية.
This study aims to test the effectiveness of cooperative learning in developing reading comprehension in the Arabic language. To do this, the quasi-experimental approach is chosen. The sample of the study is composed of 35 pupils (boys and girls) of the fourth year of primary school. A teacher's guide was constructed and applied using the cooperative learning method with a reading comprehension scale. The results show that the experimental group is better in reading comprehension than the control group. The use of the cooperative learning method seems more effective than the traditional method in the teaching of Arabic in primary school for reading comprehension among pupils. There is no difference between girls and boys in reading comprehension through cooperative learning in Arabic. The study concludes with the need to adopt cooperative learning methods because they are more effective in teaching the Arabic language.