Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

اتجاهات مُعلّمي المرحلة الابتدائية نحو الدمج الأكاديمي لذوي اضطراب طيف التوحد"دِراسة وَصْفية لِعيّنة من المعلمين في المدارس العادية"

Show simple item record

dc.contributor.author لالوش, صليحة
dc.date.accessioned 2022-12-27T17:17:02Z
dc.date.available 2022-12-27T17:17:02Z
dc.date.issued 2022-12-15
dc.identifier.issn 2253-0495
dc.identifier.other EISSN: 2602-6384
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4252
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة اتجاهات المعلمين نحو الدمج الأكاديمي للأطفال ذوي اضطراب طيف التوحد في المدارس العادية، ومعرفة الفروق بين أفراد العيّنة في اتجاهاتهم نحو الدمج الأكاديمي الذي يُعزى لمتغيّر التخصص وسنوات الخبرة. ولتحقيق أهداف الدراسة، تمّ استخدام المنهج الوصفي على عيّنة قوامها 94 معلماً، اختيروا بطريقة قصدية من مختلف المدارس الابتدائية، مع تطبيق مقياس تمّ تصميمه من طرف شقير سنة 2003. وعليه تشير النتائج إلى وجود اتجاهات إيجابية لدى معلمي المرحلة الابتدائية نحو الدمج الأكاديمي لذوي اضطراب طيف التوحد في المدارس العادية، ولا توجد فروق ذات دلالة في اتجاهات المعلمين نحو الدمج الأكاديمي تُعزى لمتغيّر التخصص، والخبرة المهنية. وانطلاقاً من ذلك، نقترح إجراء تقييم سنوي للتأكد من سير عملية الدمج بشكل سليم،والوقوف على الصعوبات التي تواجهها المدرسة بحثاً عن الحلول المناسبة، والعمل على تفعيل عملية الدمج في مختلف المدارس العادية وعبر مختلف أرجاء الوطن. This study aims to know the nature of teachers’ attitudes towards the academic integration of children with autism spectrum disorder in regular schools, and to know the differences between the sample members in their attitudes towards academic inclusion that are attributed to the variable of specialization, years of experience, and to achieve the objectives of the study the descriptive approach was used, on a sample of 94 primary school teachers, who were deliberately chosen from different primary schools, and the application of a scale designed by Shukair in 2003, The results show that there are positive attitudes among primary school teachers towards the academic integration of people with autism spectrum disorder in regular schools, and there are no statistically significant differences in the attitudes due to the variable of specialization and professional experience. Accordingly, we suggest conducting an annual evaluation to ensure that the integration process is proceeding properly and to identify the difficulties that the school faced in search of appropriate solutions, and work to activate the integration process in various regular schools and across the various parts of the country. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المرشد ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;مجلد12 رقم1
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject اتجاه- معلم، دمج أكاديمي- توحد- مدارس عادية ar_AR
dc.subject Direction, teacher, academic inclusion, autism, regular schools ar_AR
dc.title اتجاهات مُعلّمي المرحلة الابتدائية نحو الدمج الأكاديمي لذوي اضطراب طيف التوحد"دِراسة وَصْفية لِعيّنة من المعلمين في المدارس العادية" ar_AR
dc.title.alternative Attitudes of primary school teachers towards academic inclusion for people with autism spectrum disorder" A descriptive study of a sample of teachers in regular schools" ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account