الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة للتعرف أكثر العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة شيوعاً لدى المرشدين النفسيين في محافظة الخليل والتعرف على مستوى دافعيـّة الإنجاز لديهم، وكذلك استقصاء طبيعة العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة ودافعيـّة الإنجاز لديهم، واشتملت عينة الدراسة 142 مرشداً ومرشدةً من المرشدين النفسيين بمحافظة الخليل تم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة، ومقياس دافعيـّة الإنجاز. وأسفرت الدراسة عن أن أكثر عوامل الشّـخصيّـة شيوعاً هو الانبساطية وأقلها شيوعاً العصابية، أما بالنسبة لمستوى دافعيـّة الإنجاز.
أسفرت نتائج الدراسة عن أن المرشدين النفسيين في محافظة الخليل يتمتعون بدرجات متوسطة، وأسفرت النتائج أيضاً عن وجود علاقة طردية موجبة بين دافعيـّة الإنجاز، وكل من العصابية، والانبساط، والمقبولية، ويقظة الضمير، وعن عدم وجود علاقة بين الانفتاح على الخبرة ودافعيـّة الإنجاز، وخلصت الدراسة إلى وخلصت الدراسة إلى ضرورة تعيين وتدريب المستشارين التربويين وتحفيزهم بواسطة تحقيق الاستقرار الوظيفي.
This study aims to identify the five big personality traits prevalence among the counselors in Hebron governorate and to identify their level of achievement motivation, as well as to investigate the relationship between the big five personality traits and their achievement motivation. The study sample was a stratified random sample consisted of 142 counselors from the Hebron governorate governmental schools. In order to achieve the objectives of the study, the big five personality traits scale and the achievement motivation scale were used. The results showed that the most common personality traits are extraversion and the least common is neuroticism. As for the level of achievement motivation, the results showed that the psychological counselors in the Hebron governorate have moderate degrees, and that there were positive relationships between Achievement motivation and both of neuroticism, extroversion, agreeableness, and conscientiousness, whereas, there were no relationship between openness to experience and achievement motivation. The study concluded with necessity to appoint and train educational counselors and motivate them by achieving job stability.