Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

العـوامل الخمسـة الكبّـرى للشخصيّـة وعلاقتـها بدافعيـّة الإنـجاز لـدى المرشـدين التّربويين بمحافظـة الخليـل

Show simple item record

dc.contributor.author كاتبة غالب, ريم
dc.contributor.author الجندي جبرين, نبيل
dc.date.accessioned 2022-12-28T19:58:33Z
dc.date.available 2022-12-28T19:58:33Z
dc.date.issued 2022-12-15
dc.identifier.issn 2253-0495
dc.identifier.other EISSN: 2602-6384
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4254
dc.description.abstract تهدف هذه الدراسة للتعرف أكثر العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة شيوعاً لدى المرشدين النفسيين في محافظة الخليل والتعرف على مستوى دافعيـّة الإنجاز لديهم، وكذلك استقصاء طبيعة العلاقة بين العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة ودافعيـّة الإنجاز لديهم، واشتملت عينة الدراسة 142 مرشداً ومرشدةً من المرشدين النفسيين بمحافظة الخليل تم اختيارهم بطريقة العينة الطبقية، ولتحقيق أهداف الدراسة استخدم مقياس العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة، ومقياس دافعيـّة الإنجاز. وأسفرت الدراسة عن أن أكثر عوامل الشّـخصيّـة شيوعاً هو الانبساطية وأقلها شيوعاً العصابية، أما بالنسبة لمستوى دافعيـّة الإنجاز. أسفرت نتائج الدراسة عن أن المرشدين النفسيين في محافظة الخليل يتمتعون بدرجات متوسطة، وأسفرت النتائج أيضاً عن وجود علاقة طردية موجبة بين دافعيـّة الإنجاز، وكل من العصابية، والانبساط، والمقبولية، ويقظة الضمير، وعن عدم وجود علاقة بين الانفتاح على الخبرة ودافعيـّة الإنجاز، وخلصت الدراسة إلى وخلصت الدراسة إلى ضرورة تعيين وتدريب المستشارين التربويين وتحفيزهم بواسطة تحقيق الاستقرار الوظيفي. This study aims to identify the five big personality traits prevalence among the counselors in Hebron governorate and to identify their level of achievement motivation, as well as to investigate the relationship between the big five personality traits and their achievement motivation. The study sample was a stratified random sample consisted of 142 counselors from the Hebron governorate governmental schools. In order to achieve the objectives of the study, the big five personality traits scale and the achievement motivation scale were used. The results showed that the most common personality traits are extraversion and the least common is neuroticism. As for the level of achievement motivation, the results showed that the psychological counselors in the Hebron governorate have moderate degrees, and that there were positive relationships between Achievement motivation and both of neuroticism, extroversion, agreeableness, and conscientiousness, whereas, there were no relationship between openness to experience and achievement motivation. The study concluded with necessity to appoint and train educational counselors and motivate them by achieving job stability. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المرشد ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;مجلد12 رقم1
dc.rights CC0 1.0 Universal *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/publicdomain/zero/1.0/ *
dc.subject العوامل الخمسة الكبرى للشخصيّـة، دافعيـّة الإنجاز، المرشدين التربويين. ar_AR
dc.subject The five major factors of personality, Motivation of achievement and educational counselors. ar_AR
dc.title العـوامل الخمسـة الكبّـرى للشخصيّـة وعلاقتـها بدافعيـّة الإنـجاز لـدى المرشـدين التّربويين بمحافظـة الخليـل ar_AR
dc.title.alternative The Relationship between the Big Five Personality Traits and Achievement Motivation among Educational counselors in Hebron Directorate ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC0 1.0 Universal Except where otherwise noted, this item's license is described as CC0 1.0 Universal

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account