الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن تأثير أساليب المعاملة الوالدية على السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس بسنة أولى ثانوي، مع إلقاء الضوء على تأثير الأساليب الإيجابية والسلبية على ظهور السلوك العدواني بأبعاده الأربعة (العدوان البدني، العدوان اللفظي، العداوة، الغضب). تم الاعتماد على المنهج الوصفي. وبعد تطبيق أدوات الدراسة لمقياس أمبو لأساليب المعاملة الوالدية ومقياس السلوك العدواني لعينة الدراسة التي بلغت 60 تلميذ وتلميذة، تم جمع البيانات وحساب معامل الانحدار الخطي البسيط. وتوصلت إلى النتيجة مفادها ان المعاملة الوالدية لا تؤثر على ظهور السلوك العدواني لدى المراهق المتمدرس في الطور الثانوي.
The present study aimed to reveal the effect of parental treatment methods on aggressive behavior in a teenager in the first year of high school, while shedding light on the impact of positive and negative methods on the appearance of aggressive behavior in its four dimensions (physical aggression, verbal aggression, hostility, anger) based on the descriptive approach, and application of the study tools to the EMBU scale of parental treatment methods and the measure of aggressive behavior of the study sample (60 pupils), the data obtained after calculating the simple linear regression coefficient. The results showed that parental treatment doesn’t affect the appearance of aggressive behavior in a secondary school teenager.