الخلاصة:
تهدف هذه الدراسة إلى معرفة مدى توافر الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي، وتقصي تواجد هذه الكفايات وفق متغيرات الجنس، الأقدمية والتكوين، تم اتياع المنهج الوصفي. أجريت الدراسة على عينة قوامها 91 أستاذ وأستاذة من مرحلة التعليم الثانوي بولاية الجزائر. وتم تطبيق مقياس الكفايات التعليمية الذي يتضمن ستة أبعاد (التخطيط للدرس، تنفيذ الدرس، إدارة الصف وتوجيه السلوك، استعمال الوسائل التعليمية، التقويم، الاتصال والتفاعل الانساني والاجتماعي). بينت النتائج توافر الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي بمستويات عالية ومتقاربة. مع عدم وجود فروق دالة في مستوى الكفايات التعليمية لدى أساتذة التعليم الثانوي تُنسب لمتغيرات الجنس والاقدمية. كما لا توجد فروق دالة في مستوى الكفايات التدريسية لدى أساتذة التعليم الثانوي تُنسب لمتغير التكوين ما عدا في كفاية التنفيذ وذلك لصالح خريجي المدارس العليا للأساتذة.
This study aims to know the availability of teaching competencies among secondary education teachers, and to investigate the presence of these competencies according to the variables of gender, seniority and training. So we followed the descriptive approach. The study was applied to a sample of 91 teachers from secondary education. The tool was the teaching competencies scale which includes (lesson planning, execution of the lesson, class management and directing behavior, Use of educational aids, evaluation, classroom communication and interaction). The results showed the availability of educational teaching competencies among secondary school teachers at higher and converging levels. There are not significant differences in the teaching competencies level among secondary education teachers attribute to the gender and the seniority variables. There aren’t significant differences in the teaching competencies level among secondary education teachers attribute to the training variable, except in the implementation competencies, in favor of graduates from teacher’s high schools.