Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى فهم طبيعة البنية المعرفية وعلاقتها بالفاعلية الذاتية في القياس النفسي والمنهجية، وطبقت هذه الدراسة على عينة 70طالب وهو ما يمثل طلبة السنة الأولى ماستر تخصص علم النفس المدرسي بجامعتين. تم استخدام اختبار فعالية البنية المعرفية في منهجية البحث العلمي المكون من ثلاث أبعاد أساسية )التنظيم، الترابط، التمايز(، بالإضافة إلى اختبار البنية المعرفية في القياس النفسي ومقياس الفعالية الذاتية المنهجية والقياس النفسي الذي تم بناءه. بينت النتائج وجود علاقة ارتباطية بين بعض أبعاد البنية المعرفية في القياس النفسي (التنظيم، الترابط التمايز) والفاعلية الذاتية في القياس النفسي. كما توجد علاقة ارتباطية بين بعض أبعاد البنية المعرفية المنهجية (التنظيم، الترابط، التمايز) والفاعلية الذاتية المنهجية. انتهت الدراسة بضرورة تكوين بناء معرفي جيد للطلاب بما يمكنهم من إنجاز مذكرات تخرجهم وبحوثهم العلمية بطريقة علمية منظمة، وهو ما يسمح لهم بتقييم معارفهم وتحديد قدراتهم لتحقيق مستويات عالية من الإنجاز.
This study aims to understand the nature of cognitive structure and its relationship to self-efficacy in psychometrics and research methodology. This study was conducted on a sample of 70 students in the 1st year of a master's degree in psychology. To test the hypotheses, the cognitive structure self-efficacy questionnaire was applied, it is composed of three basic dimensions (organization, interdependence and differentiation), also, the self-efficacy scale. The results showed that there is a correlation between certain dimensions of cognitive structure and self-efficacy in psychometrics. Also, a correlation between certain dimensions of cognitive structure (organization, interdependence, differentiation) and self-efficacy in research methodology. The study concluded with the need to form a good cognitive structure among students which enables them to carry out their final dissertations and scientific research in an organized scientific manner, which enables them to evaluate their knowledge and determine their abilities to achieve high levels of achievement.