الخلاصة:
هدفت هذه الدراسة الى الكشف عن واقع وأهمية إسهام عملية الإرشاد والتوجيه الجامعي في التوعية المجتمعية خلال الأزمات (جائحة كورونا نموذجًا)، وعليه تم استخدام المنهج الوصفي من خلال تطبيق استبانة على عينة مكونة من 439 مرشدًا من جميع الجامعات بالمملكة العربية السعودية. وتوصلت الدراسة إلى أن متوسط درجات المحور الأول المتعلق بواقع التوجيه والإرشاد في الجامعة في إعداد الطالب الجامعي ليسهم في التوعية المجتمعية في ظل الأزمات بلغ 4.05 وهو بدرجة متوفرة، ومتوسط درجات المحور الثاني المتعلق بأهمية التوجيه والإرشاد في الجامعة في إعداد الطالب الجامعي ليسهم في التوعية المجتمعية في ظل الأزمات بلغ 4.09 وهو بدرجة مهمة. وفي ضوء هذه النتائج تظهر ضرورة أن تكون عملية التوجيه والإرشاد فاعلة وذات أساليب متوازنة تشمل الجوانب الاجتماعية والنفسية والثقافية والوقائية، وبناء برامج إرشادية من أجل تعزيز السلوك الإيجابي، والتي تربي وتنمي الإحساس بالمسؤولية الاجتماعية عند الطلاب.
This study aimed to reveal the reality and importance of the contribution of the university counseling process to community awareness during crises (the Corona pandemic as a model). Therefore, the descriptive approach was used by applying a questionnaire to a sample of 439 counselors in government universities in the Kingdom of Saudi Arabia. The results showed that the average score for the first axis related to the reality of guidance and counseling at the university in preparing the university student to contribute to community awareness in light of crises was 4.05, which is an available degree. The average score for the second axis related to the importance of guidance and counseling at the university in preparing the university student to contribute to awareness The community in light of crises reached 4.09. In light of these results, this study concluded with the most important of which is the need for the guidance and counseling process to be effective and have balanced methods that include social, psychological, cultural and preventive aspects, and to build counseling programs in order to promote positive behavior, which educate and develop a sense of social responsibility among students.