Abstract:
تهدف هذه الدراسة إلى محاولة تحديد أهم احتياجات اسر الأطفال المصابين بالتوحد، ومحاولة قياس درجة شيوعها بين اسر التوحديين، انطلاقا من أراء وتصورات الأولياء أنفسهم، ولتحقيق أهداف هذه الدراسة تم الاعتماد على المنهج الوصفي الذي يستخدم الأسلوب المسحي أي تحديد أهم احتياجات اسر التوحديين، المناسب للطبيعة الدراسة، أما العينة فقد بلغت 80 ولي من أولياء الأطفال المصابين بالتوحد، منهم 68 أمًا و12 أبًا، وقد تم الاعتماد على أداة قياس تم إعدادها خصيصا لتحقيق هذه الأهداف، وهي عبارة عن قائمة تقديرية لأهم احتياجات أسر التوحديين من وجهة نظرهم و في بعض مناطق الشرق الجزائري، وتم التوصل الى أن أكثر الاحتياجات شيوعا لدى أسرة الطفل المصاب بالتوحد، كانت مرتبة ترتيبا تنازليا بدءا بأكثرها حاجة وهي بعد الاحتياجات الاجتماعية ثم بعد الاحتياجات الصحية والنفسية، وأخيرا بعد الاحتياجات التربوية والتعليمية، بالإضافة إلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية حسب المتغيرات التالية: متغير (الدخل الشهري للأسرة)
The purpose of this study is to try to identify the most important needs of the families of autistic children and measure the degree of their prevalence among autistic families, based on the views and perceptions of the parents themselves. In order to achieve the objectives of this study, the sample consisted of 80 parents of children with autism, of which 68 were mothers and 12 fathers. A measurement tool was specially designed to achieve these goals. It is an estimated list of the most important needs of autistic, in some areas of the eastern region It was found that the most common needs in the family of the child with autism were arranged in descending order starting with the most needed after the social needs and after the health and psychological needs, and finally after the educational needs, in addition to the absence of differences of statistical significance by each of the variables The following: monthly income of the family.