الخلاصة:
تعدّ السلوكات النمطية أحد أهم أوجه القصور التي تصاحب اضطراب التوحد، وتكون عادة نتيجة اضطرابات حسيّة يعاني منها الطفل وأكدت جين أيرز Jean Ayres أن الدمج الحسي يساعد على التقليص من السلوكيات النمطية وهو ما ستقوم الباحثتان بتطبيقه في دراستهما الحالية. وتهدف هذه الدراسة إلى اختبار فاعلية برنامج تربوي قائم على الدمج الحسي للتقليص من السلوكيات النمطية لدى عينة من ذوي اضطراب طيف التوحد تتكون من 3 أطفال.
اعتمدت الباحثتان المنهج التجريبي للحالة الواحدة وذلك بقياس سلوكياتهم النمطية على مستوى الشدة والتواتر قبل التدخل التربوي وبعده.
وتمّ استخدام أدوات البحث التالية: مقياس السلوك النمطي، البروفيل الحسي، جداول احتساب نسبة حدوث السلوك، جداول الفواصل الزمنيّة، برنامج تدريبي قائم على الدمج الحسي. وقد أسفرت النتائج إلى التقليص من السلوكيات النمطية وذلك على مستوى الشدة والتواتر لدى أفراد العيّنة.
كما بيّنت النتائج أنّ الفواصل الزمنية بين ظهور السلوكيات النمطية قد طالت مدتها بعد التدخل التربوي نسبيا وهو ما يدعم فرضية تقلص السلوك على مستوى التكرار.
Stereotypic behaviors are one of the most important deficiencies that accompany autism, and are usually the result of sensory disturbances that the child suffers from. Jean Ayres confirmed that sensory integration helps reduce stereotypical behaviors, which the two researchers will apply in their current study. The research aims to study the effectiveness of an educational program based on sensory integration to reduce stereotypical behaviors among a sample of people with autism spectrum disorder consisting of 3 children. The two researchers adopted the experimental approach by measuring their stereotypical behaviors on the level of severity and frequency before and after the educational intervention with case studies. The following research tools were used: a typical behavior scale, the sensory profile, tables for calculating the incidence of behavior, time interval schedules, and a training program based on sensory integration. The results resulted in a reduction in the stereotypical behaviors at the level of severity and frequency of the sample members. The results also showed that the time intervals between the emergences of stereotypical behaviors were relatively prolonged after the educational intervention, which supports the hypothesis of diminished behavior at the level of repetition.