الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على مدى تقديم المؤسسة التعليمية لخدمات الإرشاد النفسي لأسر ذوي اضطراب التوحد، وتحديد الخدمات الإرشادية الأسرية الأكثر تطبيقا داخل المؤسسات التعليمية من وجهة نظر المستشارين والأساتذة. وتكونت عينة الدراسة من 31 فردًا. وتم استخدام المنهج الوصفي، أما بالنسبة لأداة الدراسة فتمثلت في استبيان معد من طرف الباحثتان.وأسفرت نتائج الدراسة على ما يلي:
أغلب الأساتذة وكل المستشارين يؤكدون على أن المدرسة لا تقدم خدمات إرشادية لفائدة أسر التلاميذ ذوي اضطراب التوحد.
الأبعاد الأكثر استخداما في خدمات الإرشاد الأسري داخل المؤسسات التعليمية، تمثلت في المرتبة الأولى في البعد الأسري، يليها البعد الشخصي، ثم الاجتماعي وفي أدناها البعد التربوي.
The current study aimed at identifying the extent to which the educational institution provides psychological counseling services to families with autism disorder, and to determine the most applied of family counseling services within educational institutions from the point of view of the counselors and teachers. The study sample consisted of 31 individuals. The study used descriptive method, as for the study tool, it consisted of a questionnaire prepared by the two researchers. The results of the study are as follows:
Most teachers and all counselors confirm that the school does not provide counseling services for families of students with autism disorder.
The most applied of family counseling services within educational institutions, was ranked first in the family dimension, followed by the personal dimension, and then the social dimension and the lowest educational dimension.