الخلاصة:
هدفت الدّراسة الحالية للكشف عن تأثير تشتت الانتباه على التحصيل في مادة الرياضيات، ولهذا الغرض طبق "اختبار ستروب Stroop test " على عينة متكونة من 53 تلميذ (26 تلميذ و27 تلميذة) بالمرحلة الابتدائية. وخلصت الدراسة إلى نتائج جدّ مهمّة، كشفت عن وجود اختلاف بين التلاميذ الذين لديهم تشتت الانتباه والذين ليس لديهم تشتت في الانتباه، فيما يخص نتائجهم في مادة الرياضيات، وكذا بدلالة الجنس لصالح الذكور، كما كشفت نتائج الدراسة أيضا أن التلاميذ ذوي تشتت الانتباه لا يتميزون بمستوى منخفض لنسبة الكلمات التي تم قراءتها وقراءتها بشكل صحيح على اختبار ستروب.
The present study aimed to detecting the effect of attention deficit on achievement in mathematics. For this purpose, the Stroop test has been applied to a sample of (53) students (26 males) and (27) females in the primary stage. The results of the study revealed that there was a difference between the students who had distraction, and those who did not have distraction in terms of their results in mathematics, as well as sex in favor of males. The results of the study also revealed that students with distraction did not have a low level of the proportion of words that were read and read correctly on the Stroop test.