Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

مكامن القوة في الشخصية والفضائل الانسانية لدى الأطفال والمراهقين في المدارس دراسة في ظل علم النفس الايجابي

Show simple item record

dc.contributor.author بـــــاشن, حمزة
dc.contributor.author برزوان, حسيبة
dc.date.accessioned 2023-01-04T16:14:47Z
dc.date.available 2023-01-04T16:14:47Z
dc.date.issued 2020-03-01
dc.identifier.issn 2253-0495
dc.identifier.other EISSN: 2602-6384
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4281
dc.description.abstract يعد بناء القوة وتحقيق سعادة والرفاه والازدهار الشخصي للأفراد والجماعات، الأساس النظري الذي يقوم عليه علم النفس الايجابي. لذلك ستقدم هذه الورقة البحثية الآليات التي حددها علم النفس الإيجابي في اطار مؤسسات التمكين والتعليم الايجابي داخل المدارس من خلال جرد مكامن القوى المميزة (بصمة القوة) لدى فئة الأطفال والمراهقين ما بين 8-14 سنة، وهذا اعتمادا على مقياس مكامن القوة والفضائل VIA-Youth. وتبعا لذلك فقد أظهرت النتائج أن بصمة القوى المميزة للأطفال والمراهقين في المدرسة تتمثل في قوة الذكاء الاجتماعي، قوة حب الاستطلاع، قوة المثابرة، قوة الحيوية وقوة التفاؤل، وأنه لا توجد فروق جوهرية بين الجنسين، حيث بينت العديد من الدراسات السابقة أن نتائج الدراسة الحالية ترتبط ايجابا مع الرضا والخبرات المدرسية، الكفاءة الأكاديمية، السلوك الصفي الإيجابي. Building strength and achieving the happiness, well-being and personal prosperity of individuals and groups is the basis of positive psychology theory Therefore, this research proposal we will introduce strategies identified by positive psychology in the context of empowerment and positive education institutions within schools through inventory of strengths (signature strengths) of children and adolescents between 8-14 years, depending on the scale of strengths and virtues(VIA-Youth). The results show that distinctive strengths of children and adolescents in school are strength of social intelligence, power of curiosity, strength of perseverance, strength of vitality and power of optimism, also there are no significant gender differences, Where many previous studies have shown that the current results are positively correlated with satisfaction with life and school experiences, academic efficiency, positive classroom behavior. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher المرشد ar_AR
dc.relation.ispartofseries ;المجلد10 رقم1
dc.subject مكامن القوى - الشخصية- فضائل إنسانية- اأطفال - مدرسة. ar_AR
dc.subject strengths character – personality- values- children - school ar_AR
dc.title مكامن القوة في الشخصية والفضائل الانسانية لدى الأطفال والمراهقين في المدارس دراسة في ظل علم النفس الايجابي ar_AR
dc.title.alternative Strengths in personality and human virtues of children and adolescents in schools Study under positive psychology ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account