الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى التعرف على قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الجامعية الأولى (البكالوريوس) في الاردن من وجهة نظر الطلبة أنفسهم، وعلاقة ذلك ببعض المتغيرات كالجنس، نوع التخصص الأكاديمي، حيث تكونت عينة الدراسة من (300) طالب وطالبة من طلبة كلية عجلون الجامعية التابعة لجامعة البلقاء التطبيقية في المملكة الأردنية الهاشمية، وقد تم إستخدام المنهج الوصفي، كما تم إستخدام الاستبانة كأداة للدراسة والتي قام الباحث بإعدادها وتطويرها، وقد توصلت الدراسة بعد إجراء المعالجات الإحصائية المناسبة إلى النتائج تشير الى حصول أداة الدراسة ككل على درجة مرتفعة في إجابات أفراد عينة الدراسة عليها، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الجامعية الأولى في الاردن والتي تعزى لمتغير الجنس (ذكور، إناث)، عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في قيم الانتماء الوطني لدى طلبة المرحلة الجامعية الأولى في الاردن والتي تعزى لمتغير نوع التخصص الأكاديمي للطالب (علمي، إنساني).
The study aimed at identifying the values of national belonging among undergraduate students in Jordan from the point of view of the students themselves, and related to some variables such as gender, type of academic specialization. The study sample consisted of 300 students from Ajloun University. The questionnaire was used as a tool for study which the researcher prepared and developed. The study, after conducting the appropriate statistical treatments, reached the following results: The study tool as a whole obtained a high degree in the responses of the sample members of the study. There were no statistically significant differences in the values of national belonging among the first university students in Jordan due to the gender variable (males, females).There are no statistically significant differences in the values of national affiliation among students in the first university level in Jordan, which is due to the variable type of academic specialization of the student (scientific, human).