الخلاصة:
هدفت الدراسة الحالية الكشف عن مستوى كل من المساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية وفق متغير الجنس، وشملت عينة الدراسة (120) فرد موزعة على(58تلميذ/ 62تلميذة) في طور التعليم الثانوي، حيث تم تطبيق مقياس المساندة الاجتماعية لبروسيدانو وهيلر التي عملت على ترجمته إلى اللغة العربية شكري سنة 1995 ومقياس كوبر سميث لتقدير الذات الذي اقتبسه للغة العربية موسى ودسوقي سنة 1981.
أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة إرتباطية بين المساندة الاجتماعية وتقدير الذات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية، وكذلك وجود فروق في المساندة الاجتماعية لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بدلالة الجنس لصالح الإناث، كما بينت النتائج كذلك عدم وجود فروق في تقدر الذات لدى تلاميذ المرحلة الثانوية بدلالة الجنس.
The present study aimed to determining level of social support and self esteem for high school pupils according to sex differences. The study sample consisted of 120 pupils.(58 boys and 62 girls). In order to test the hypotheses, two scales were applied, Prosinado and Hiller measurement scale that has been translated into Arabic by Affaf Chokri hadded (1995), and Cooper Smith self-esteem scale that has been borrowed into arabic by Moussa Farouk Abdelfateh and Mohamed Ahmed Dosouki (1981). The results showed a relationship between social support and self-esteem to hight school pupils, and differences in social support in favour of girls over boys, but reveals no disparitie between the two sex as far as self-esteem is concerned.