الخلاصة:
تعتبر مادة التربية المدنية من المواد المقررة والهامة التي تٌدرس على مستوى التعليم الابتدائي ،وهي مادة تعليمية استراتيجية في المناهج المدرسية تستهدف تكوين المواطن تكوينا شاملا ومتوازنا ليصبح مواطنا واعيا ،وتمكينه من إقامة علاقاته المختلفة وفق القواعد النظامية، والقيم الاجتماعية المكتسبة في مجالات: الإعلام والاتصال والبيئة والصحة، وقواعد الأمن ويتفاعل إيجابيا مع المحيط. وهناك من يرى أن مفهوم التربية المدنية يشير إلى عملية التنشئة الاجتماعية والسياسية الممنهجة التي تتضمن إكساب الأفراد وعياً سياسياً واجتماعياً وصحيا يهدف الى تنمية الأفراد معرفياً وثقافياً بطبيعة المجال الذي يعيشون فيه، وكيفية تفعيل أدوارهم وممارساتهم اليومية والصحية منها، انطلاقا مما سبق ، يهدف البحث الحالي الى الإجابة على التساؤلات التالية: ما هي المواضيع التي يعالجها منهاج التربية المدنية لمرحلة التعليم الابتدائي لتنمية الوعي الصحي لدى التلميذ؟ ما هي الطرق والأساليب التعليمية المتبعة، إلى جانب الكتاب المدرسي، لتنمية الوعي الصحي لدى تلميذ المرحلة الابتدائية؟ وهذا من أجل التعرف على مدى مساهمة الكتاب المدرسي وبالتحديد كتاب التربية المدنية في تنمية وانتشار السلوكيات الصحية لدى فئة الأطفال في المؤسسات التربوية وذلك من خلال تحليل محتوى ومضمون كتب التربية المدنية للمرحلة الابتدائية (كل مستويات مرحلة التعليم الابتدائي من السنة الأولى إلى السنة الخامسة ابتدائي). ونرى أن المنهج المناسب لتحقيق هذا الهدف هو المنهج الوصفي التحليلي. تم الاعتماد على كتب التربية المدنية المقررة من طرف وزارة التربية الوطنية لهذه المرحلة التعليمية، أي كتاب التربية المدنية للسنة الأولى، والثانية، والثالثة، والرابعة والخامسة من التعليم الابتدائي.
It is a strategic educational material in the school curricula aimed at creating a comprehensive and balanced citizen formation to become a citizen, and to enable him to establish his various relations according to the rules of law and the social values acquired in the fields of media, communication and the environment. Health and security rules and interact positively with the ocean. There are those who believe that the concept of civic education refers to the process of social and political upbringing, which involves providing individuals with a political, social and health awareness that aims to develop people's knowledge and culture in the nature of the field in which they live and how to activate their daily and health roles and practices. Based on the above, the current research aims to answer the following questions: What are the topics addressed by the curriculum of civic education for primary education to develop health awareness of the student? What methods and methods of education, along with the textbook, to develop health awareness of the primary school student? This is in order to identify the contribution of the textbook and specifically the book of civic education in the development and spread of health behaviors among children in educational institutions by analyzing the content and content of textbooks for civic education for the primary stage (all levels of primary education from the first to the fifth year). In our view, the appropriate approach to achieving this objective is the descriptive analytical approach. The study tools were based on the books of civic education, which are determined by the Ministry of National Education for this educational stage, ie the book of civic education for the first, second, third, fourth and fifth years of primary education.