الخلاصة:
هدف هذه الدراسة النظرية إلى الوقوف عند السيرورة التاريخية لدور الكتاتيب القرآنية في التربية والتعليم في الجزائر في عهد الإحتلال، من خلال إحتلالها للمكانة الإجتماعية والثقافية، إذ لعبت دورا كبيرا في البناء الإجتماعي للمجتمع حيث ساهمت في تربية الطفل من خلال ما تلقنه من مبادئ القراءة، والكتابة، وحفظ القرآن الكريم. لذا سنحاول في دراستنا هذه التسليط الأضواء على دور الكتاتيب القرآنية آثناء الفترة الإستعمارية
This theoretical study aims to examine the historical process of the role of
Quranic writings in education in Algeria during the occupation era, through their
occupation of the social and cultural position, as it played a major role in the
social construction of society as it contributed to raising the child through what
they learned from the principles of reading and writing And memorizing the Holy
Quran.
Therefore, in our study, wewill try to shed light on the role of the Qur’anic
schools during the colonial period.