الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى معرفة الفروق بين التشخيص الالكتروني و التشخيص الورقي في الكشف عن مظاهر صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي في بعض مدارس مدينة سعيدة للسنة الدراسية 2020/2021، من خلال عينة عشوائية من التلاميذ قوامها 335 تلميذ وتلميذة بلغت نسبتها 10% من مجتمع البحث، مستخدمين في ذلك المنهج الوصفي المقارن. وبعد تطبيق محك الاستبعاد بقي 99 تلميذ وتلميذة. أما أدوات البحث فقد تمثلت في الحاسوب المتضمن لنص قرائي بعنوان "المزارع النشيط " تصاحبه قائمة مظاهر صعوبات القراءة، وتمت المعالجة الإحصائية باستخدام معامل ارتباط بيرسون، ألفا كرونباخ واختبار "ت"، وحساب المتوسط الحسابي والنسب المئوية، وأثبتت النتائج أن لنص وقائمة المظاهر صدق وثبات جيد مما سمح باستخدامهما في الكشف عن هذه المظاهر، وقد أظهرت النتائج ما يلي: 1-وجود فروق بين التشخيص الالكتروني و التشخيص الورقي في الكشف عن مظاهر صعوبات تعلم القراءة لدى تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي لصالح التشخيص الالكتروني. 2-عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في التشخيص الالكتروني في الكشف عن مظاهر صعوبات تعلم القراءة تعزى لمتغير الجنس. 3- تبين أن نسبة انتشار أهم مظاهر صعوبات تعلم القراءة بين تلاميذ السنة الرابعة ابتدائي ببعض مدارس مدينة سعيدة في التشخيص الالكتروني مرتفعة وأن هناك 11 مظهرا الأكثر انتشارا بين تلاميذ السنة الرابعة من التعليم الابتدائي.
The study aimed to find out the differences between both electronic and paper
diagnosis in detecting the manifestations of reading difficulties among pupils of the
fourth year of primary education pupils in some Saida city schools during the
2020/2021 academic year, through a random sample of 335 male and female pupils at
a rate of 10% of the research community by using the comparative descriptive method
and after applying the exclusion criterion, 99 pupils remained.
As for the research tools, they were represented by a computer that included a
reading text entitled “Active Farmer” accompanied by a list of manifestations of
reading difficulties. Statistical treatment was carried out by using Pearson correlation
coefficient, Cronbach's alpha and "t" test, arithmetic mean and percentages, and the
results proved that the text and list of appearances have good validity and reliability,
which allowed their use in detecting these features, and the results showed the
following:
1- The existence of differences Between electronic and paper diagnosis in detecting
manifestations of reading difficulties for fourth grade pupils in favor of electronic
diagnosis.
2- There are no statistically significant differences in the electronic diagnosis in
detecting the manifestations of difficulties in learning to read due to the sex variable.
3- It was found that the prevalence of the most important manifestations of reading
difficulties among fourth-grade students in some Saida city schools in electronic
diagnosis is very low, and this prevalence was embodied in 11 manifestations