Digital Deposit of grey literature of Algiers 2 University

الدّرس الأصولي والدّرس النّحوي في تفسير ابن العربي

Show simple item record

dc.contributor.author بن مويزة, السعيد
dc.date.accessioned 2023-01-10T07:33:45Z
dc.date.available 2023-01-10T07:33:45Z
dc.date.issued 2021-12-31
dc.identifier.issn 2549-3830
dc.identifier.issn E-ISSN 2661-7498
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4344
dc.description.abstract دأب العلماء على المزج بين الدّراسة اللغوية، والدّراسة الشّرعية، باعتبار أنّ اللغة العربية وعاءً حاملاً للمعرفة الفقهية، و وسيطًا يمكن من خلاله تحقيق التّواصل بين الفقهاء، والرّجوع في حال نزاعهم إلى أسلوب الخطاب وبيئته، ودلالة اللّفظ ونحويته، ونظراً للوحدة الاصطلاحية الحاملة لعلم الفقه، وعلم أصول النحو؛ المتمثلة في علم أدلة الفقه، ونظرًا للتأثير المتبادل بينهما؛ نشأت علاقة ربط بين علم أصول الفقه وعلم أصول النحو، ثمّ انعكس كلّ هذا على الدروس العلمية الأخرى، كلّ في مجاله ومحاله، من بين ذلك: الدّرس التّفسيري الذي يعدّ رافداً مميّزاً من روافد الدّلالة، تأتي هذه الورقة البحثية لتكشف الغطاء عن العلاقة المحورية بين الدّرس النّحوي والدّرس الأصولي في منهج تفسير القرآن الكريم عند الإمام ابن العربي. Scholars have been mixing linguistic study with legal study, considering that the Arabic language is a container carrying jurisprudence knowledge, and a mediator through which communication between jurists can be achieved, and in the event of their conflict, they refer to the style of discourse and its environment, the significance of the word and its syntax, and given the terminological unit that carries the science of jurisprudence. etymology; represented in the science of jurisprudence evidence, and due to the mutual influence between them; A link emerged between the science of jurisprudence and the science of the origins of grammar, and then all this was reflected on other scientific lessons, each in its field and its places, including: the interpretative lesson, which is a distinct tributary of semantics, this research paper comes to reveal the cover of the pivotal relationship between the lesson The Grammar and Fundamental Lesson in the Interpretation of the Noble Qur’an Approach to Imam Ibn al-Arabi ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة المفكر-جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد6;العدد1
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject الدّرس الأصولي ar_AR
dc.subject الدّرس النحوي ar_AR
dc.subject الدّلالة ar_AR
dc.subject ابن العربي ar_AR
dc.subject المنهج التفسيري ar_AR
dc.subject the fundamental lesson ar_AR
dc.subject the grammar lesson ar_AR
dc.subject semantics ar_AR
dc.subject Ibn al-Arabi ar_AR
dc.subject the explanatory approach ar_AR
dc.title الدّرس الأصولي والدّرس النّحوي في تفسير ابن العربي ar_AR
dc.title.alternative The fundamentalist lesson and the grammar lesson in the interpretation of Ibn al-Arab ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account