Abstract:
أفرد الصّوفيون مساحات واسعة في أشعارهم لموضوع الخطاب الإلهي، بوصفه رافدا مهما من روافد علم التصوّف، ذلك أن التصوف أجلّ أنواع السّلوك الّتي يتوجب على المؤمن اتباعها، حيث يحملُ في طيّاتــه دلالة ترمــــز إلى محتوى ديني هي أقرب طريق إلى الله والتّعرف على ذاته، و لا يكــــــون ذلك إلا بالعمل على ما يرضيه ، والتّكفير عن أيّ خطايا، فتسمو بذلك أرواحهم عن كلّ دنيّة ، وتطمح بالفوز العظيم من ربَّ البريّة، فهو أفضل محبوب، وأعظم مرغوب، وقــد لمـعت أسـماء عجيبة فـي الخطاب الصوّفي الجزائري القديم ، ومن هؤلاء أبي مدين شعيب الّذي أثّر تأثيًرا كبيرا فـــي التراث الصوفي اللاحق، فهو شيخ مشايخ الإسلام والأولياء، الذي لقب بالغوث لعلو مكانته في علم القوم.
The Sufis singled out large areas in their poems for the subject of divine
discourse because they considered it as the principle of Sufism. This discourse is
the most crucial kinds of behavior that the believers must follow; as it carries a
sign that symbolizes a religious content that is the closest path to Allah, and
getting to know him by working on what pleases him, and atonement for any sins.
Their souls transcend from every wordly life, and aspire to the great victory from
the lord of creation. Allah is the best loved, and the greatest desired. Amazing
names have shined in the old Algerian Sufi discourse, and among these is Abu
Madyan Shuaib, who had a great influence on the Sufism' generations. He is the
sheikh of the sheikhs of Islam and the saints, the pole of the circle, and the man of
the first and the hereafter