الخلاصة:
عالجت هذه الدراسة جانبا من التجربة الباطنية التأملية لأبي حامد الغزالي –رحمه الله- مع قراءة لأحد أجل تلامذته الشهير بابن العربي ترددت بين الاسترشاد والاكتشاف تارة وبين النقد والتقويم في أخرى، ويمكن أن نعتبر ما صدر من ابن العربي نموذجا حقيقيا من نماذج تجلي الخطاب الصوفي بالنسبة للمريد أو الباحث عن كنه الحقيقة، فضلا عن بيان معاني الالتفات في تضاعيف عبارات أهل هذا الاختصاص ولوازمها مما يعرف بعلم الإشارة. وأود أن أشير أيضا إلى أن اختلاف محفزات الذهاب لتناول الخطاب الصوفي عند ابن العربي واختلاف آفاقه ـ أقصد: بين ما هو علمي وما هو ذوقي وما هو ديني وما هو جمالي وما هو استكشافي وما هو إيديولوجي ـ كان له الأثر البالغ في رسم معالم هذه القراءة بمختلف أبعادها.
This study dealt with part of the contemplative esoteric experience of
Abu Hamid Al-Ghazali - may God have mercy on him - with a reading of
one of his famous students, Ibn Al-Arabi. For the seeker or seeker of the truth,
as well as clarifying the meanings of paying attention to the multiplications
of the phrases of the people of this specialty and their accessories, which is
known as the science of reference.
I would also like to point out that the different motives for going to the
Sufi discourse of Ibn al-Arabi and its different horizons - I mean: between
what is scientific, what is my taste, what is religious, what is aesthetic, what
is exploratory and what is ideological - had a great impact in drawing the
parameters of this reading in various its dimensions