Résumé:
نسعى من خلال هذا العمل إلى تتبع أسلوب الاستفهام في أصوله من الدرس اللغوي والبلاغي عند العرب، لكشف أهم القضايا التي أثيرت حوله عند علمائنا، خاصة ما تعلق منها ببحث آليات إنشاء الاستفهام من سالكه طريقا، إلى إنجازه فعلا كلاميا - وفق المنظور التداولي - ثم بعد ذلك سنبحث طريقة تأويل تلك الاستفهامات، وهذا لكشف مقاصد المتكلم بما يدعى بالأفعال المشتقة والمتعلقة بصور خروج الاستفهام عن أصل ما وضع له، والتي كانت موضوع دراسة عند علماء العرب، ومن بعدهم الباحثون في مجال التداولية، فهذا البحث يستهدف وصف وتفسير جانب من تراثنا البلاغي في ظروفه وشروطه، ومقارنة ذلك بما استقر حديثا من بحث تداولي لهذا الأسلوب، وهذا لنستنتج أوجه التقاطع وأوجه الاختلاف بين البحثين، فأساس بحثنا هو محاولة لبيان المقاربة ما بين دراسة النحويين والبلاغيين في دراستهم لعمل الاستفهام بالحرف "هل " في التراث العربي، و دراسة المحدثين له، وفق نظرية الأفعال الكلامية
Through this work, we seek to trace the interrogative method
in its origins from the linguistic and rhetorical lesson of the Arabs. To
reveal the most important issues that have been raised about it by our
scholars, especially those related to the study of the mechanisms of creating
an interrogative from the one who follows it, to its speech act according to
the pragmatic perspective.Then, we will discuss the way of interpreting
those questions to find out the intentions of the speaker with the so-called
derivative verbs related to the forms of the question’s departure from the
origin of what was put to it; which was the subject of a study by Arab
scholars, and after them researchers in the field of pragmatics.This research
aims to describe and explain a part of our rhetorical heritage in its
circumstances and conditions comparing it with what has recently been
established from a pragmatic research for this method, and this to deduce
the points of intersection and the differences between the two
researches.The basis of our research is an attempt to demonstrate the
approach between the study of grammarians and rhetoricians in their study
of the question work with the letter “do” in the Arab heritage, and the
modernists’ study of it according to the speech act theory