Résumé:
تهدف هذه الدراسة للإجابة على التساؤل التالي: هل تلميذ السنة الخامسة يمكنه تقدير كم مجموعة في نظام غير الرمزي و في النظام الرمزي؟. ومن أجل هذه الدراسة استعملنا المنهج الوصفي التحليلي، وبعض بنود من اختبار Zareki-R التي تقيس تقدير الكم. بلغت عينة الدراسة 46 تلميذ وتلميذة من السنة الخامسة ابتدائي. وتوصلنا إلى أن التلميذ في السنة الخامسة ابتدائي يمكنه تقدير كم في النظام غير الرمزي وفي النظام الرمزي، كما توصلت هذه الدراسة إلى أن العينة كان أدائهم في تقدير الكم في النظام الرمزي أحسن من تقدير الكم في النظام غير الرمزي.
This study aims to answer the following question: Can Fifth-year primary
school student estimate a quantity in the non-symbolic system and in the
symbolic system? And the Fifth-year primary school student are better in the
non - symbolic system than the symbolic one? For this study, the descriptive
analytic approach and some items of the Zareki-R test measuring quantity
estimation were used And Ahmed Zareki's intelligence test. The sample of
the study was 46 students in the fifth grade of primary school. This study
revealed that a fifth-grade primary school student could estimate quantity in
both the non-symbolic and symbolic systems, and that the sample study
performed better in estimating quantity in the symbolic system than in the
non-symbolic system.