dc.contributor.author | حدون, كنزة | |
dc.contributor.author | لعريبي, نورية | |
dc.date.accessioned | 2023-01-15T08:15:48Z | |
dc.date.available | 2023-01-15T08:15:48Z | |
dc.date.issued | 2021-12-31 | |
dc.identifier.issn | 2549-3830 | |
dc.identifier.issn | E-ISSN 2661-7498 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4375 | |
dc.description.abstract | تهدف هذه الدراسة للإجابة على التساؤل التالي: هل تلميذ السنة الخامسة يمكنه تقدير كم مجموعة في نظام غير الرمزي و في النظام الرمزي؟. ومن أجل هذه الدراسة استعملنا المنهج الوصفي التحليلي، وبعض بنود من اختبار Zareki-R التي تقيس تقدير الكم. بلغت عينة الدراسة 46 تلميذ وتلميذة من السنة الخامسة ابتدائي. وتوصلنا إلى أن التلميذ في السنة الخامسة ابتدائي يمكنه تقدير كم في النظام غير الرمزي وفي النظام الرمزي، كما توصلت هذه الدراسة إلى أن العينة كان أدائهم في تقدير الكم في النظام الرمزي أحسن من تقدير الكم في النظام غير الرمزي. This study aims to answer the following question: Can Fifth-year primary school student estimate a quantity in the non-symbolic system and in the symbolic system? And the Fifth-year primary school student are better in the non - symbolic system than the symbolic one? For this study, the descriptive analytic approach and some items of the Zareki-R test measuring quantity estimation were used And Ahmed Zareki's intelligence test. The sample of the study was 46 students in the fifth grade of primary school. This study revealed that a fifth-grade primary school student could estimate quantity in both the non-symbolic and symbolic systems, and that the sample study performed better in estimating quantity in the symbolic system than in the non-symbolic system. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مجلة المفكر-جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | المجلد5;العدد2 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | تقدير الكم | ar_AR |
dc.subject | النظام الرمزي | ar_AR |
dc.subject | النظام غير الرمزي | ar_AR |
dc.subject | الحساب | ar_AR |
dc.subject | تلميذ | ar_AR |
dc.subject | quantity estimation | ar_AR |
dc.subject | symbolique système | ar_AR |
dc.subject | non symbolique system | ar_AR |
dc.subject | arithmetic | ar_AR |
dc.subject | student | ar_AR |
dc.title | تقدير الكم عند تلميذ السنة الخامسة ابتدائي | ar_AR |
dc.title.alternative | Quantity estimation of the symbolic and non-symbolic system of the fifth grade primary school student | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
Les fichiers de licence suivants sont associés à ce document :