Show simple item record

dc.contributor.author كعواش, سمية
dc.date.accessioned 2023-01-15T08:39:02Z
dc.date.available 2023-01-15T08:39:02Z
dc.date.issued 2021-12-31
dc.identifier.issn 2549-3830
dc.identifier.issn E-ISSN 2661-7498
dc.identifier.uri http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4377
dc.description.abstract تهدف الدراسة إلى الوقوف على جماليات المسرح الملحمي للمؤلف والمخرج الألماني برتولد بريخت، الذي أدرك أن المسرح في صيغته الأرسطية الكلاسيكية يتسم بمواضيع محافظة، وتقاليد جمالية ثابتة، تصبو إلى تكريس الوضع القائم وتغريب الطبقة المقهورة عن همومها الحقيقية. فنتاجات المسرح البرجوازي تعمل –إذا ما عرضت حياة الناس- على إخفاء التناقضات التي تشق المجتمع، وتوهم بانسجام مكوناته، فتبدو حالة الناس والأشياء في هذه النتاجات بعيدة عن دائرة التغير والتطور، ولأجل هذا سعى بريخت لتقويض الشكل التقليدي للمسرح، وإبداع مسرح ثوري ملحمي، وذلك من أجل تنوير المتلقي ودفعه إلى التغيير عن طريق نشر الوعي السياسي وتنوير الفكر والثقافة، والرفع من المستوى الأدبي واللغوي بشكل ملحمي يهدف إلى إيقاظ المشاعر والتأثير في العقول وتنوير الرأي العام. The fundamental goal of this study, therefore, is to stand on the aesthetics of the epic theater of the Germany playwriting and director “BERTOLT BRECHT” Who has realized that the theater on its classical Aristotelian was thematic about conservative subjects, and aesthetics fixed traditions Which aims to sacrifice the current situation and to throw the real worries of the oppressed class, hence, the productions of bourgeois theater when they represent and show the lives of people; work on hiding the contradictions that divide the society and let others believe that the components of society are united, so the situation of people and objects in these productions seems quite far from the circle of change and development. For that reason "BRECHT" sought to remove the ancient shape of the theater and create an epic revolutionary theater in order to push the receiver to change with the spread of the politic awareness, illumination thoughts and culture and raise the literary and linguistic level that aims to awake feelings and influence on minds and illuminate the general opinion. ar_AR
dc.language.iso Ar ar_AR
dc.publisher مجلة المفكر-جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- ar_AR
dc.relation.ispartofseries المجلد5;العدد2
dc.rights Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States *
dc.rights.uri http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ *
dc.subject فلسفة هيجل ar_AR
dc.subject اتجاه كارل ماركس ar_AR
dc.subject الملحمية ar_AR
dc.subject التغريب ar_AR
dc.subject الديالكتيك ar_AR
dc.subject بريخت ar_AR
dc.subject Brech ar_AR
dc.subject dialectic ar_AR
dc.subject alienation ar_AR
dc.subject rend of Karl MAX ar_AR
dc.subject philosophy of Hegel ar_AR
dc.title المسرح البريختي ar_AR
dc.title.alternative BRECHT Theater ar_AR
dc.type Article ar_AR


Files in this item

The following license files are associated with this item:

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account