الخلاصة:
هدفت الدراسة إلى الكشف عن درجة ممارسة القادة التربويين للتمكين الإداري في مدارس التعليم العام في منطقة حائل التعليمية وسبُل تطويره. تكونت عينة الدراسة من (166) قائداً وقائدة. ولتحقيق أهداف الدراسة تم استخدام منهج البحث الوصفي، وذلك من خلال تطوير استبانة لأغراض الدراسة، مُكونة من (24) فقرة، مُوزعة على (4) أبعاد هي : تفويض السلطة، الثقافة التنظيمية، المُشاركة في اتخاذ القرار، العمل بروح الفريق. وقد أظهرت نتائج الدراسة أن درجة مُمارسة القادة التربويين للتمكين الإداري في مدارس التعليم العام في منطقة حائل التعليمية جاءت بدرجة تقدير (مُرتفعة). كما أظهرت النتائج عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر الجنس ، والمؤهل العلمي، والمنطقة التعليمية، في جميع الأبعاد، وأظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية تعزى لأثر سنوات الخبرة في جميع الأبعاد وجاءت الفروق لصالح من 10 سنوات فأكثر، وان من أهم سبل تطوير التمكين الإداري عقد دورات تدريبية وتأهيلية، وإعداد النشرات التثقيفية والندوات، التي تتناسب مع احتياجات ومهام العمل التي ترفع من كفاءة وقدرة القادة التربويين.
The aim of the study was to examine the administrative empowerment
practice degree among public schools educational leaders at Haiel Educational
District and ways to develop it. The sample of the study consisted of (166) male
and female educational leaders. To achieve this aim, a descriptive design was
employed by developing a (24) items questionnaire distributing on (4) domains:
Power Delegation, Organizational Culture, Participation in Decision Making,
Teamwork. The results of the study showed that the administrative empowerment
practice degree among public schools educational leaders at Haiel Educational
District was high.
The results also found no statistically significant differences due to gender,
qualification and educational directorate in all domains. There were also
statistically significant differences due to years of experience in all domains, in
favor of more than (10) years of experience. The most effective ways to develop
administrative empowerment were to organize training programs, developing
educational brochures and seminars based on the work requirements and tasks
able to promote educational leaders efficiency.