dc.contributor.author | المحمداوي, م.م علي حميد | |
dc.date.accessioned | 2023-01-15T10:34:03Z | |
dc.date.available | 2023-01-15T10:34:03Z | |
dc.date.issued | 2021-06-22 | |
dc.identifier.issn | 2549-3830 | |
dc.identifier.issn | E-ISSN 2661-7498 | |
dc.identifier.uri | http://ddeposit.univ-alger2.dz:8080/xmlui/handle/20.500.12387/4393 | |
dc.description.abstract | ملخص تعد مسألة الحداثة من المواضيع التي أخذت صدها، بالنسبة للكتاب والمفكرين الغربين وغير الغربين، وخاصة فيما يتعلق بالانسان بعده مصدر الحداثة من الناحية الفكرية، وبوصفه واحد من ادواتها في مسيرتها التطورية، وصولا الى مرحلة كونه ضحية من ضحايها باثر انعكاس نتجاتها المادية، ومنها تذويب الفرد في الكليات الشمولية، التي افرزت لنا صناعات الاسلحة وتطوير ادوتها التدميرية، وكذلك الاثار الناجمة عن فقدانه الخصوصية عبر فضاءات الحداثة الافتراضية، في قبال افول الفضاءات العمومية، والتي ادت الى تشيء الانسان لابل تحويل دوره الى اجزاء مكملة من الالية الصناعية، وانزوائه في فضاءات الانتاج الالي، فضلا عن كونه افضل مستهلك لمخرجات الالة، التي ادت الى تحويل ذلك الانسان الى مجموعة من النفايات البشرية، بعد ان كان هو مركز الحداثة من حيث عقلنيتها ، وبالتالي فقد الانسان الاداء من خلال غياب الفعل واي فعل او نشاط، وخاصة من جانبه السياسي والاجتماعي، وهنا نلاحظ محاولات الانسان لمقاومة هذه الاثار الجانبية للحداثة ومابعدها من خلال المشاريع الفكرية المناهضة لاستعباد الانسان، وفق مفهوم اليات الحداثة السياسي، ومحولة استعادته عبر افكار، استعادة فعالياته الادائية وبتالي استعادة دوره كفاعل، وبداية بعد مابعد الحداثة عبر الادائية. The issue of modernity is one of the topics that has been repelled by Western and non-Western writers and thinkers, especially with regard to man, after him the source of modernity from the intellectual point of view, and as one of its tools in its evolutionary path, to the stage of being victimized by its victims, In the totalitarian colleges, which produced the weapons industries and the development of destructive tools, as well as the effects of the loss of privacy through the spaces of modernity of virtual, in the vicinity of the disappearance of public spaces, which led to the human turn to turn his role into parts complementary to the industrial machinery, As well as being the best consumer of the machine's output, which led to the transformation of that human into a group of human waste, after it was the center of modernity in terms of rationality, and thus loss of human performance through the absence of action and any action or activity, especially Political and social, and here we note human attempts to resist these side effects of modernity and beyond through intellectual projects against the enslavement of man, according to the concept of political modernity mechanisms, and converted to restore ideas through the restoration of its performance and the restoration of its role as an actor, and the beginning after postmodernity through the performance. | ar_AR |
dc.language.iso | Ar | ar_AR |
dc.publisher | مجلة المفكر-جامعة الجزائر2-أبو القاسم سعد الله- | ar_AR |
dc.relation.ispartofseries | المجلد5;العدد1 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 United States | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/us/ | * |
dc.subject | بعد ما بعد الحداثة | ar_AR |
dc.subject | انسان التكنولوجيا | ar_AR |
dc.subject | الادائية | ar_AR |
dc.subject | استعادة الفعل | ar_AR |
dc.subject | Postmodernism | ar_AR |
dc.subject | human | ar_AR |
dc.subject | restoration act | ar_AR |
dc.title | بعد مابعد الحداثة عند ايشلمان دراسة في الادائية بوصفها مشروع استعادة الأنسان | ar_AR |
dc.title.alternative | After postmodernism Eishelman studied in performance as a human restoration project | ar_AR |
dc.type | Article | ar_AR |
ملفات الرخصة التالية مرتبطة بهذه المادة: