الخلاصة:
تحاول هذه الدراسة الكشف عن ظاهرة من الظواهر التي برزت في الأدب باعتباره نتاج نشاط إنساني، وتتمثل في الاغتراب الذي لازم العديد من الأعمال الأدبية العربية وبوجه خاص الجزائرية منها، وتظهر تجلياته في صور وأشكال مختلفة، وارتأينا من خلال هذا البحث الوقوف عليها من خلال نموذج لروائية جزائرية ذات شهرة عربية، ترجمت معاناة شعب عبر نتاجها الروائي، مبرزة أهم أشكال هذه الظاهرة وما يقف خلف ذلك من دوافع تعود في مجملها إلى عوامل سياسية واقتصادية واجتماعية. تتمثل في الفقر ومصادرة الحريات وسيادة قوى متسلطة، يقابلها وعي فردي حاد يعيد صياغة الواقع بصور مختلفة لدى شخصياته الروائية.
This study attempts to uncover a phenomenon that has emerged in
literature as a product of human activity. It consists of the alienation that is
necessary for many Arabic literary works, especially the Algerian ones, and
its manifestations are manifested in different forms and forms. A model of
an Algerien novel of arab fame, translated the suffering of the people
throught their novel, highlighting the most important forms of this
phenomenon and the consequent motives that are due to the overall
political, economic and social factors of poverty and the confiscation of
freedoms and the rule of authoritarian forces, With pictures m His
characters have damaged fiction.