الخلاصة:
يتناول البحث مسيرة الدّرس الاصطلاحي وإشكالاته في الخطاب النقدي العربي بدءا من التنظير البلاغي والنقدي المحفوظ في متون الدّارسين القدامى أمثال: الجاحظ والجرجاني والسّكاكي وغيرهم، وصولا إلى عصر الحداثة الفكريّة حيث انتشرت الترجمة واستجدّت المناهج النقديّة ليأخذ التنظير الاصطلاحي للخطاب النقدي منحى مفارقا لما سبق طرحه في التراث العربي، وقد عمدنا إلى تقديم قراءة للمشهد التنظيري بمفارقاته ومستجدّاته عاملين على إبراز مكامن الجودة والجدّة في مقابل المطبّات والعراقيل التي جابهت مهمّة تأسيس فضاء اصطلاحي تلفّه الدقة والموضوعية بعيدا عن فوضى الاصطلاحات ومزالق تعددية المعنى.
The research deals with the course of the terminological lesson and its problematic in the Arabic critical discourse, starting with the rhetorical and critical theorization that is preserved in the texts of the old scholars such as : Al-jahiz, Al-jurjani, Sikaki and others, to the era of intellectual modernity, when translation has spread and critical approaches have been highlighting the sources of quality and novelty in exchange for the obstacles that confronted the task of establishing a terminological space that is accurate and objective, away from the chaos of terminology and the slippery ground of meaning pluralism renewed and developed, that the terminological theorization of the critical discourse took a diffrent course for that which has already presented early in the arab heritage. We intended to present a reading for the theorization scene with its paradoxes and developments.